Saturday, November 24, 2012

Menunggu Wukuf


Semakin hampir hari wukuf masjidil haram semakin sesak dengan jemaah yang datang dari seluruh pelusuk dunia. Ia boleh dilihat dengan jelas didataran Kaabah dimana mereka yang bertwaf semakin padat dan rapat hingga ke tangga pada setiap masa. Begitu juga dikawasan Sai mereka yang melakukan ibadah ini juga semakin sesak dan padat terutama di tingkat 1 dan tingkat bawah sekali (underground). Ruang dalam masjid juga semakin padat dan jika lambat datang untuk bersolat sudah pasti tiada ruang untuk masuk kedalam. Akhir nya naik lah ke tingkat atas. Ia agak selesa tetapi sudah tidak nampak kaabah, - kurang feeling nya.

Mengikut pemerhatian saya kebanyakkan jemaah haji memenuhi ruang dibahagian pintu masuk utama masjidil haram. Ini menyebabkan seolah - olah masjid telah penuh dan sukar untuk dimasuki kerana kita terpaksa melangkah barisan orang ramai. Lebih-lebih lagi ketika solat Jumaat. Datang lah 3 jam lebih awal. Jika lewat petugas yang ada dipintu masuk masjid akan menutup laluan masuk dengan pita merah atau kuning berbelang hitam. Hakikat nya didalam masjid masih ada lagi ruang untuk solat. Jika kita pergi saorang atau berdua tiada masalah utnuk mencari ruang solat yang selesa. Cari lah jalan untuk memasuki nya walaupun terpaksa melalui pintu di tingkat atas dan turun semula kebawah melalui tangga sebelah dalam. Itulah penting nya kena explore masjidil haram sewaktu masih lapang diawal-awal minggu kehadiran kita, atau ketika mengerjakan umrah jika ada kesempatan. Ia banyak membantu semasa musim haji.

Di dataran juga begitu. Semakin hampir hari wukuf sekitar dataran dan bahagian luar masjidil haram dipenuhi dengan jemaah haji. Di bawah bangunan, dilereng bukit, ditepi laluan utama masjid dipenuhi dengan hamparan serta khemah - khemah yang didirikan oleh mereka. Ramai juga yang tidak mempunyai khemah sebalik nya menghampar kotak kotak untuk dijadikan alas tempat duduk atau tidur dimalam hari beralaskan beg sendiri. Subhanallah.....Syukur kepada Allah kita ada hotel untuk tinggal, ada tilam empok dan bilik air sendiri tanpa berkongsi..ada tempat untuk berteduh dan tidur dengan selesa.....dan makanan yang telah disediakan... Alhamdulillah kita ada TH yang menguruskan segala nya - itu pun ramai yang komplen tidak puas hati dengan pengurusan TH...Masyaallah kalau lah kita seperti mereka yang datang dengan sebuah beg semata-mata menyahut panggilan Allah  ...saya tak dapat bayangkan ...mungkin saya tak sekuat mereka......
Disini mereka berehat dan melelapkan mata

Benarlah. Allah telah memerentahkan Nabi Ibrahim AS untuk menyeru umat islam supaya datang ke Kaabah sebaik sahaja ia selesai didirikan oleh Nabi Ibrahim dan anak nya Nabi Ismail. Peringkat awal dahulu ia mungkin hanya di sahut oleh sebilangan kecil umat yang mampu sampai walaupun dengan menaiki unta yang kurus tetapi kini seruan itu telah disahut oleh jutaan umat dari seluruh dunia, datang dengan berbagai  cara sama ada yang tua atau muda, miskin atau pun kaya sehat atau sakit semua nya datang dengan satu tujuan menyahut Panggilan Nya dan menjadi tetamu Nya bagi mengerjakan Ibadat Haji yang merupakan rukun Islam yang ke 5. Ia merupakan kemuncak kepada segala ibadah kita dan melengkapkan rukun islam yang kita anuti.Tahun ini saya dan isteri termasuk didalam kelompok jutaan umat yang menerima jemputan Nya. Terasa kami begitu kerdil umpama titik putih di tengah jutaan titik-titik putih yang lain....

Disinilah bilik mereka
Disini mereka tinggal

 Semakin hampir hari wukuf keadaan menjadi sangat sesak samaada masuk atau keluar dari masjidlharam. Kita perlu banyak bersabar menunggu giliran keluar dipintu utama malah untuk melepasi dataran dan memasuki lorong untuk pulang ke hotel juga perlu bersaing dengan ribuan jemaah yang lain. Kabar nya ketika solat jumaat didirikan jemaah diluar masjid melempah sejauh melebihi hampir 500 meter hingga ke jalanraya. Seminggu sebelum wukuf juga hujan turun seketika disini sejurus hampir memasuki waktu maghrib. Hujan sangat dinanti-nantikan bagi penduduk dan para jemaah haji. Ia merupakan suatu rahmat dari Allah meskipun ia turun hanya seketika. Ia cukup untuk menghilangkan kemarau setahun. Selepas hujan suasana nya nyaman dan sangat mendamaikan. Ramalan nya kami akan berwukuf di musim hujan. Ia tidak menghairankan kerana pernah terjadi suatu ketika dahulu wukuf berlaku serentak dengan hujan lebat menyebabkan banjir besar berlaku di Arafah.





0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification