Thursday, November 15, 2012

9 Hari di Madinah

Ia suatu jangka masa yang agak lama jika dibandingkan dengan kunjungan kami kali pertama dahulu diakhir 2009 hanya lebih kurang 3 hari sahaja. Kali ini saya berazam untuk menghabiskan masa saya selama mungkin untuk beriktikaf didalam masjid yang penuh barakah ini yang dijanjikan ganjaran 1000 x ganda bagi setiap solat dan kebaikan yang kita lakukan.

Alhamdulillah saya turun dari hotel seawal 2.30 pagi dengan tujuan untuk mendapatkan ruang solat di saf hadapan sekali. Ada ketika nya ruangan yang sedikit itu penuh lebih awal lagi dan saya terpaksa akur dengan keadaan. namun kebiasaan nya ia tidak mengecewakan. Itu lah pengerbonan yang perlu dilakukan bagi mendapatkan keistimewaan berada di saf paling hadapan. Mengapa saf hadapan ? ia suatu soalan yang tak dapat saya jelaskan selain dari mendapat kepuasan rasa dan keseronokan beribadah yang saya sendiri rasai. Apa yang pasti disini orang berebut rebut untuk mendapatkan saf yang paling hadapan biarpun terpaksa berlaga lutut sendiri ketika sujud dan duduk..Masyaallah. Ia tidak berlaku di tempat kita..

Usai solat subuh sekitar jam 6.00 pagi kami mencari sarapan sebelum pulang semula ke hotel. Bagi jemaah haji Malaysia sarapan pagi tidak disediakan. Hanya makan tengahari dan malam sahaja disediakan di tingkat 1 ruang makan hotel. Ketika itu cabaran nya sangat besar. Oleh kerana kedudukan hotel yang berdekatan dengan masjid maka selesai solat zohor dan isyak secara serentak jemaah akan balik ke hotel dan berlakulah kesesakan untuk meniki lift dan mengambil makanan.
Disituasi ini terserlah tabiat orang kita yang kebanyakkan nya akan berebut-rebut untuk saling dahulu mendahului tanpa mengira orang lain. "Beratur  dan sabar" ..ia saolah-olah hilang dari kamus kehidupan kita..subhanallah ia menuntut kesabaran yang sangat tinggi. Hakikat nya tiada orang yang tidak mendapat makanan dan tiada orang yang tidak dapat menaiki lift. Tapi saya seringkali menggunakan tangga untuk balik kebilik yang terletak di tingkat 5. Ia suatu latihan fizikal yang baik.......

Sarapan pagi di bawah pohon kurma sebelah kiri  pintu masuk utama. Banyak pilihan makanan  tapi kos nya semakin mahal


Saya banyak menghabiskan masa di masjid ini dengan membaca quran, Duduk merenung kedalam diri sendiri mengimbas masa-masa silam kehidupan yang saya lalui. Seringkali berada berdekatan dengan makam Rasulullah dan sahabat, membayangkan ketika zaman-zaman mereka dahulu para sahabat berada di pangkin ahli suffah sambil berbincang dan berbicara mengenai syiar islam....dan seketika azan dilaungkan oleh bilal serta membayangkan Rasulullah yang berjalan keluar dari rumah nya  menuju kemimbar untuk mengimamkan solat..ia....disitu lah ia berlaku....Subhanallah terasa syahdu dan air mata  mengalir tanpa disedari. hanya solawat dan doa sahaja yang mampu diucapkan...terasa ia begitu hampir........

Masjidil Nabawi masih belum berubah sejak kehadiran kami 2 tahun lalu. Kabar nya ia akan dibesarkan dan hotel-hotel yang berdekatan dengan nya akan dirobohkan bagi menampung jemaah sekitar 4 juta orang dalam satu-satu masa berbanding sejuta pada masa kini. Pembinaan nya akan dimulakan dalam masa yang terdekat. Jika ada rezeki dan izin Allah SWT kita akan dapat menyaksikan nya pada masa akan datang. Dibahagian luar didataran masjid terdapat tangki - tangki air yang berpaip dengan air sejuk dibina sekitar masjid.Namun ia hanyalah air untuk minuman sahaja dan bukan nya air zam-zam. Ramai jemaah yang terkeliru dang menganggap ia adalah air zam-zam. Di sini air zam-zam masih disediakan didalam tong yang disusun secara berbaris di setiap laluan pejalan kaki didalam masjid sahaja.

Alhamdulillah saya juga sempat berpuasa disini. Ia suatu pengalaman yang baru. Berpuasa disini tidak seperti yang dibayangkan dalam cuaca yang panas dan kering..sebalik nya dengan kurma 3 butir yang diberi oleh saorang hamba Allah yang tidak dijangka serta segelas air zam-zam ketika menunggu solat subuh ...Masyaallah ia memang puasa tahap ke 3 tertinggi.....apa yang boleh saya nyatakan lebih letih tidak berpuasa daripada berpuasa. Sebab itu lah kebanyakkan peperangan di zaman Rasulullah dahulu berlaku pada bulan puasa...sudah pasti ada hikmah nya.....alhamdulillah saya diberi peluang untuk merasai dan menghayati nya....

Dua kali juga saya sempat bersolat jumaat dimasjidil nabawi ini. Kali kedua ini saya pergi lebih awal hampir 2 jam sebelum waktu nya. Keadaan didalam masjid sudah sesak dan dipenuhi oleh para jemaah namun masih ada ruangan disebelah dalam untuk kita yang datang secara bersaorangan atau berdua. Masjid ini akan dipenuhi oleh bukan sahaja jemaah haji dan umrah tetapi oleh penduduk tempatan disekitar masjid untuk menunaikan solat jumaat. Pada waktu waktu yang lain para penduduk tempatan dikabarkan jarang sekali yang solat disini. Mereka lebih suka solat dimasjid yang berdekatan dengan tempat kediaman mereka sahaja.

Sabtu 29 Sept 2012 kami dijadualkan untuk berangkat ke Tanah Suci Makah selepas solat Asar sekitar jam 4.00 petang. Kami dinasihatkan untuk ziarah Widak pada sebelah pagi. Saorang diri sekitar jam 9 00pagi saya menuju Raudah untuk menunaikan solat Duha seperti biasa. Alhamdulillah pagi itu Duha saya dihadapan mimbar Rasulullah. Saya berdoa agar kunjungan ini bukan kunjungan yang terakhir saya dan berharap agar saya dapat datang lagi bersama anak anak saya suatu hari nanti jika diizinkan Allah. Saya melewati makam Rasulullah, makan Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar dengan rasa sebak dan lenangan air mata yang tak dapat ditahan sambil menuju keluar melalui pintu Babul Baqi....selepas solat asar kami menaiki bas menuju ke Makah. Sekali lagi ketika bas mula bergerak air mata ini mengalir tak semena-mena. Ia tidak seperti kali pertama kunjungan saya dahulu pergi tanpa rasa....kali ini ia terlalu dekat..terlalu sayu....sembilan hari disini dengan setiap hari bersama nya bagaikan pergi meninggalkan kekasih yang sangat dicintai....bas meluncur pergi tanpa perasaan samar-samar menara masjidil nabawi semakin mengecil jauh ditinggalkan di belakang....berakhirlah ziarah kami di kota yang penuh barokah ini.......

Kami sempat menziarahi Jabal Uhud ini kali ke 2 kami ke sini
Peniaga di jabal Uhud mereka cuba mengelak dari dirakam oleh kamera
Menjadi tetamu Prof Kamil  penulis buku trevelog haji mengubah sempadan keimanan                                   
..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification