Monday, November 19, 2012

Marhaban - Makkatul Mukarromah

Kami bertolak ke Makah dengan menaiki bas selepas solat Asar. Beg besar kami sudah pun di hantar sehari sebelum itu dengan menaiki lori ke hotel tempat penginapan kami di Makah. T kasih tabung haji atas pengurusan ini. Ia memudahkan para jemaah haji tanpa perlu mengheret beg yang besar dan banyak dari satu tempat ke satu tempat.

Dengan berpakaian ihram kami bertolak menuju ke Makah lewat Asar. Hati terasa sayu dan kesedehan yang tak terucap tiba-tiba menerjah ke dalam hati lalu menjadi sebak dan mengalirkan air mata tatkala bas berpusing betul-betul di sebelah masjid Nabawi. Sekaligus ingatan yang sangat jelas selama sembilan hari kami mengunjungi makam Rasulullah dan para sahabat datang berbayang-bayang,  beriktikaf didalam nya dan solat disekitar makam samaada di hadapan , tepi kanan, kiri, belakang dikesemua waktu tengah malam, subuh tengahari dan petang...Allah huakbar...ia terlalu akrab..dan ketentuan Allah kami akur untuk meninggalkan nya...dengan harapan agar dapat mengunjungi nya lagi suatu masa nanti...

Bas bergerak pantas dan selesa. Kami berhenti di Bir Ali untuk bermikat dan berniat ihram. Bir Ali terletak kira-kira 10 km dari madinah. lebih kurang 1/2  jam kemudian bas meneruskan perjalanan. Hari semakin gelap ketika kami memulakan perjalanan semula. Kami bertalbiah seketika. Di kaki langit kelihatan banjaran gunung ganang yang tandus dan berbalam balam lalu muncul bulan yang berwajah bulat cerah menunjukkan wajah nya di kaki langit.Ia kelihatan sangat indah sekali persis sedang mengiringi perjalanan kami ke Makah. Perlahan-lahan suara orang bertalbiah semakin perlahan..perlahan dan dan akhir nya senyap.Kami akhir nya dibuai mimpi.......dalam perjalanan yang panjang dan memenatkan........


Bulan terbit di kaki langit mengiringi perjalanan kami ke Makah
Hampir 8 jam akhir nya bas memasuki kota Makah. Dari jauh kelihatan menara jam yang sangat besar tersergam indah saolah-olah menyambut kedatangan kami. Ia boleh di lihat dari jarak 10 km. Jam besar menunjukkan hampir pukul 12 tengah malam ketika kami melihat nya buat pertama kali. Akhir nya kami sampai ke maktab penempatan kami melewati jam 1.00 pagi. Hotel Massat Al Hariri merupakan maktab no 93 yang disewa oleh tabung haji. Kami di sambut mesra oleh beberapa orang kakitangan tabung haji serta wakil Muasasah yang berbangsa Arab (sedikit sedikit boleh berbahasa Melayu indon) dengan memberikan sedikit cenderahati berupa gula-gula arab dan tasbih setiap saorang. Kami menaiki lift menuju bilik yang telah ditetapkan setelah mendengar beberapa taklimat dari petugas tabung haji. Arahan nya mudah sahaja mereka meminta semua jemaah haji berehat di bilik masing-masing dahulu, esok pagi selepas subuh mereka akan bawa ke masjidil haram untuk tawaf dan sai umrah serta bertahalul.

Hotel kami -Maktab 93
Didalam bilik saya menyatakan kepada rakan-rakan untuk ke masjidil haram bagi mengerjakan tawaf dan sai terus tanpa mengikut tabung haji. Hampir kesemua rakan sebilik seramai 5 orang bersetuju untuk mengikut idea saya. Mereka bersama pasangan masing-masing kecuali saya kerana isteri mengalami keuzuran sarie  sebaik sahaja sampai ke Makah berjalan menuju ke masjidil haram lewat jam 2 pagi. Dalam hal ini pengalaman pernah mengerjakan umrah dahulu banyak membantu dan memberi keyakinan kepada saya untuk mengerjakan umrah tanpa bantuan dari tabung haji. Akhir nya tidak sampai 2 jam kami selesai mengerjakan umrah dan terus beriktikaf sehingga subuh di dataran. Alhamdulullah Allah telah mempermudahkan nya....jam 6.00 pagi sampai kembali ke hotel ketika ramai jemaah lain sedang menunggu petugas tabung haji untuk pergi ke masjidil haram bagi menunaikan ibadah umrah.

Melihat mentari terbit dari atas bumbung hotel

Menara jam dari atas bumbung hotel kami



Jumpa lagi..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification