Monday, February 27, 2012

Masih Perjalanan ke 5

 Assalamualaikum semoga dirahamati ALLAH.
Sudah 3 kali saya mengikuti kursus haji bagi tahun 1433 hjrah. Ia masih berkisar kepada sejarah, falsafah dan pengenalan haji. Ia sesuatu yang baik kerana kita perlu memahami secara mendalam terutama dari segi falsafah nya. Sejarah pula memberi gambaran serta penghayatan yang lebih kepada sesuatu tempat yang bakal kita kunjungi kelak. Misal nya Kaabah, sai, air zam-zam, makam Ibrahim dan lain-lain.

Sepintas lalu gambaran tempat yang dinyatakan oleh penceramah dapat dibayangkan kerana saya pernah mengunjungi tempat-tempat tersebut. Bagi yang belum pernah sampai mungkin agar sukar untuk membayangkan nya sebagaimana yang diminta oleh Ustaz penceramah. Rakan sekursus saya telah membawa surat tawaran dari Tabung Haji.Kata nya baru sampai kelmarin. Wajah beliau nampak berseri-dan penuh semangat. Saya masih menunggu...Insyaallah jika Allah sudah tentukan ia akan sampai kepada saya juga .

Rakan sekursus kali ini tidak lah begitu ramai sekitar 62 orang. Kabar nya kursus yang diadakan di masjid negeri mencecah 1000 orang. Majoriti di tempat saya adalah mereka yang berumur lebih dari umur saya. Kelihatan nya begitulah. Ada juga beberapa orang yang masih muda kerana membawa anak-anak yang masih kecil turut serta.

Sekarang ini keadaan di bumi Mekah dan Madinah sedang dikunjungi oleh tetami Allah yang sedang mengerjakan Umrah. Khabar nya orang terlalu ramai tak ubah seperti musim Haji. Untuk solat subuh pun kena pergi seawal jam 3 pagi untuk dapat memasuki Masjidil Haram. Jika terlewat bakal solat di luar sahaja. Begitu juga dengan tawaf..ramai yang bertawaf diatas bumbung. Saya dapat bayangkan  nanti bila emi dan syam kesana bulan hadapan cabaran nya pasti lebih besar dibandingkan semasa saya pergi dahulu.

Pada tahun 09 dahulu saya kesana bukan atas visa umrah. Sebalik nya ia adalah visa ziarah + umrah.Saya pergi ketika musim umrah masih belum dibuka. Ia masih dipenuhi oleh orang yang mengerjakan haji yang belum pulang ketanahair masing-masing. Suasana nya tidak begitu ramai. Setiap tahun selepas musim haji tamat kerajaan Arab Saudi tidak mengeluarkan visa umrah selama 3 bulan. Ia adalah untuk kerja-kerja pembaik pulih dan sebagai nya. Namun begitu visa dikeluarkan untuk ziarah dan boleh mengerjakan umrah sekali. Kos nya agak lebih sedikit dari musim umrah biasa. Tetapi kebaikan nya Makah dan Madinah memang lengang ketika itu. Jika ada sesiapa yang ingin beribadah sepuas mungkin dengan jumlah pengunjung yang minimum pergilah pada masa itu. Insyaallah nikmat nya hanya mereka yang pernah kesana dapat merasai nya..Subhanallah...

KTS sambunglah lagi travelog haji ente. Ia suatu pengalaman yang baik untuk dikongsi bersama. Zaman dahulu pengalaman seperti ini amat kurang kita dengar. Sesiapa yang pulang dari mengerjakan haji amat jarang yang mahu bercerita menyampaikan pengalaman mereka kepada orang lain. Ia umpama hak eksklusif sendiri. Natijah nya orang muda seperti kita tak ambil pusing pun mengenai nya lebih lebih lagi untuk pergi kesana diusia masih muda. Sekarang seolah-olah seperti gelombang baru untuk orang-orang muda berkunjung kesana. bagi mereka yang mempunyai kemampuan kewangan mengerjakan umrah sudah menjadi suatu perkara yang biasa. Haji pula kita perlu menunggu giliran.Yang mendaftar sekarang akan berpeluang untuk le tanah suci kra-kira 50 tahun lagi.

Betul kata KTS menyimpan lah dari sekarang dan daftar lah masuk nama untuk menunaikan HJ. Kelewatan mendaftar akan menyebabkan peluang kesana menjadi semakin nipis dan semakin tua.

jumpa lagi


4 comments:

Anonymous said...

lepas 2 entry ana ilang momentum
muga emy & sham sudi mendoakan ana depan ka'abah
supaya Allah swt mengembalikan momentum ana serta mententeramkan jiwa resah. hanya itulah pautan yg tinggal. subhanallah.

DANURI SAKIJAN said...

lain macam je banyak beristigfar....dan solat malam

Anonymous said...

Insyallah, nasihat yg baik.

Ini Iqbal Nasir said...

Sorry, kalau tak ada kena mengena, tapi ebal dah buat entry pasal "banjir" kat rumah aritu kat sini:

http://infinitesane.blogspot.com/2012/03/bila-nikmat-berak-ditarik.html

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification