Sunday, February 19, 2012

masuklah nama

bismillahirohman irohim. dengan nama Allah yang maha Pengasih, maha Penyayang. betapapun ada yg menyayangi kita, tidak dapat mengatasi kasih dan sayang Allah kepada kita. dengan syarat kita sentiasa menyebut nama Nya; mengikut perintah Nya dan larangan Nya. insyallah.
selawat dan salam kepada Rasulullah saw dan ahli keluarga baginda. semuga ini akan mendekatkan kita kepada baginda terutama dihari yang tiada perlindungan kelak. alangkah bahagianya disaat itu kita mendapat syafa'at baginda. semuga selawat ini akan mengenalkan kita sebagai umatnya dan berada dibawah panji-panji baginda. insyallah.
sahabat yg juga jiran kami baru mendaftar haji beberapa minggu lepas. tahun jangkaan beliau ketanah suci pada tahun 46. sekarang tahun12. beliau kena tunggu 32 th lagi.
tabung haji [TH] memaklomkan sejak kwsp membenarkan pencarum muslim boleh mengunakan salah satu a/c mereka utk ketanah suci, telah menerima permohonan secara mendadak. ini menjadikan senarai menunggu semakin Q.
kalau kini usia kita 30 th, pada umur 62 baru giliran kita sampai.
ana pergi hj pada usia 53 th. ana rasa agak selesa kerana masih bertenaga dan kesihatan agak baik. bagi yg berusia, pada penelitian ana agak sukar dgn pergerakan terhad. keinginan utk berjemaah di masjidil haram mungkin membara, tetapi keupayaan membatasi. tetapi bagi yg sehat, berupaya bersolat dihadapan ka'abah. bukan mudah utk mendapatkannya.
syarat TH pada masa ini utk mendaftar hj perlu ada 1,300 dalam a/c.
sudahkah kalian membuka a/c TH.
tanpa a/c bagaimana kalian nak menyimpan 1,300. utk membuka a/c kalian hanya perlu 2 ringgit sahaja. kemudian tambahlah secara berdikit-dikit. 20 rgt sebulan. 5 th boleh daftar hj. bagi yg bekerja boleh potong gaji terus masuk a/c. ana pun buat begitu. mula 20 rgt. kemudian 50 rgt. beberapa tahun sebelum hj 200 rgt sebulan. ada juga pendapatan lain yg ana tambahkan. ini turut membantu ana mencukupkan belanja ketanah suci.
dlm kursus hj penceramah akan menekankan betapa penting wang ke mekah dari sumber halal. ini pra-syarat mendapat hj mabrur. kalau kalian petani dan menyimpan sedikit demi sedikit hasil kebun dalam TH, lalu ke mekah dgnnya, lazimnya kalian akan mudah dan tenang disana.
bagi yg lain mungkin akan menghadapi kesulitan dan beberapa halangan atau mungkin hilang wang. nuri dan jelan jangan gegabah.
ana tidak mahu membuat bacaan begitu.
sebagai seorang muslim, ana berasa sangat penting bagi kita utk menziarahi mekah dan madinah. hadir dan sujud dihadapan ka'abah. melihat dan merasaai keagungan Nya. merasaai dan mengisafi pengorbanan Rasulullah menegakkan syiar Islam dibumi Allah ini. dgn melihat dan berselawat dimakam baginda spirit itu kita perolehi. betapa hampirnya kita dgn baginda seolah-olah kita berada dalam kelompok baginda dan sahabat. terutama semasa sujud dlm raudah. subhanallah.
anak ku,
ambil lah sedikit masa kalian utk membuka a/c TH. mulakan dgn 10 ringgit.
ini langkah pertama kalian ketanah suci. langkah inilah yg akan menyampaikan kalian kesana.
dalam jiwa kita ada iman. iman ini lahir di tanah suci.
ka'abah itu suci. kerana itu Rasulullah saw diperintah Allah menghancurkan berhala dikelilingnya. ka'abah itu kiblat kita. arah solat kita. dalam solat kita diminta membayangkan ka'abah dihadapan kita dalam keadaan ihsan, melihat Allah. kalaupun kita tidak melihat Nya, percayalah Allah melihat kita. tahukah kalian betapa perasaan kita sewaktu bersolat dihadapan ka'abah yg jelas nyata. bukan hanya bayangan. masyallah. Allah hu akbar.
marilah. masukkan nama kita dalam senarai penziarah.
dalam pengembaraan 5.
dalam doa ana dihadapan ka'abah.... berilah peluang ahli keluarga ini mengunjungi rumah Mu dalam usia muda. amin.
insyallah.
subhanallah.
allahhuakbar.

n/b: emy/nuri & kluarga menziarahi ana pg tadi. amy akan buat umrah bln depan. nuri sdg kursus haji. semuanya dlm senarai ke mekah. adalah beberapa cadangan ana buat emy/sham. semuga ziarah 1 mereka menjadi kenangan abadi.

1 comments:

DANURI SAKIJAN said...

Saorang kenalan kedai runcit berdekatan rumah ana telah mendaftar haji pada minggu lepas..giliran yang diperolehi nya ialah pada tahun 2062.bersamaan dengan 50 tahun lagi. Masyaallah
Bilakah giliran korang nanti agak nya...
oleh itu ikut lah saranan KTS tu masuk nama dulu...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification