Wednesday, November 30, 2011

perjalanan ke5

bahagian I

siapa ana.
ana sorang yg aktif. advenctures, jiwa pejuang. ana tak suka duduk diam, inginkan perkara-perkara baru. ana menanggapi sesuatu melalui perspektif sains. rasionil. sikap ini akan memberi gambaran sebenar disepanjang pengembaraan ini. Perjalan ini juga turut disertai istri. seorang yg sangat panut dan sangat membantu. tetapi kadangkala ana terpaksa mengedjust keadaan semasa dgn keinginan sendiri.

4 kali panggil, nak seru apa lagi.
Benar. Ini bukan panggilan kali perrtama. ramai yg sudah tahu ana sepatutnya ke Mekah bersama Kang Mis Pahang dan Kak Ti tahun 2008. Ada 2 kali tawaran lagi yg ana tolak kerana isteri tidak tersenarai. Tahun ini sekali lagi tawaran, juga sendiri. Tolak or terima! Tapi hati berat menerima. Ana terima dan merayu buat isteri. Rayuan tak diterima kerana ana tak dapatkan t/tangan kadi daerah. beliau tiada dipejabat, lagipun hanya mengesahkan potosted surat nikah; bukan surat pengesahan nikah yg dibuat berasingan. tetap tak boleh. dgn bantuan biras yg bertugas di pejabat agama klang, dapat disempurnakan. Alhamdulillah, isteri juga dapat turut serta.
[ tip- pastikan jika kalian mendaftar haji di pejabat tabing haji (TH) supaya suami/isteri mendaftar pada hari yg sama. utk mendaftar, pastikan suami dan isteri telah membuka akaun TH. masalah kami disebabkan ana dan isteri tidak mendaftar pada hari yg sama. kata mereka tak apa, sapa dapat boleh merayu. mudah cakap, kalau isteri/ suami belum buka akaun; bukak dulu baru daftar]

Peserta yg aktif, pelajar cemerlang.
ana kursus haji di mesjid sg. pinang bandar, klang. masjid hijau. mulanya ana dapat panggilan di masjid seberang sg. klang. kg. sg. udang. bila tanya balik TH samaada ada masjid berhampiran tempat tinggal kami, baru kami tahu ada. kami mohon tukar. tiada masaalah. mereka pun hanya mencadangkan, dan tidak berapa pasti tempat tinggal kita. kami dapat mengikuti semua siri kursus diberi walaupun ada beberapa program pejabat. sepanjang kursus analah yg paling banyak bertanya. hinggakan masalah wanita pun ana turut bertanya. Kami juga telah hadir kursus haji intensif di masjid ar-rahimiah klang, depan hospital klang selama 2 hari. disana keutamaan praktikal, ikat kain ehram, tawaf, saie dan melontar. pada akhir kursus ada test, ana dapat full marks. 25/25, isteri kurang sikit. tapi masih cemerlang. anda lulus, boleh pergi haji! kemudian kami juga hadir kursus perdana haji di masjid negeri selama 2 hari 1 malam. mana yg duduk hampir klang dan shah alam ada yg tidak bermalam. tetapi kami bermalam. ini bagi memberikan kami pengalaman bermalam di arafah dan mina. bagaimana menghadapi kesulitan tandas dan tidur beramai-ramai, serta melontar dimalam hari. pada malam qiamulail itu ana bertemu seorang yg menceng kiblatnya disebelah ana. dalam hati terdetik mungkin ana akan menghadapi banyak dugaan di Mekah nanti.
[ tips - elok sangat kalian hadir kursus haji. haji juga ibadah yg memerlukan pengetahuan bagi pelakunya. sama seperti solat, puasa dan zakat. jangan segan bertanya sebarang kemuskilan walaupun rasanya soalan bodo. masalah kalian yg educated ialah rasa malu kalau nak bertanya soalan bodo. percayalah sebenarnya kita membantu org lain yg juga malu. secara tak langsong di Mekah ana jadi rujukan seorang teman yg sama kursus di sg. pinang.]

banyakkanlah solat taubat dan tahajud...
ini nasihat ikhlas dari paman korang, nuri. dia sudah kesana. walaupun umrah, spiritnya sama. malah dia juga tahu haji lebih hebat dari tempuhan pengalam beliau. dia membaca pengalaman org yg telah berhaji. tapi hati ana keras.hanya sekali dua ana buat. selebihnya tidur nyenyak. isteri nampak lebih bersedia. buku solat-solat sunat tak lepas dari tangan sehabis maghrib. katanya dia banyak tak tahu. ana pula rasa banyak tahu. soalan beliau dapat ana jawab mudah. tapi amalannya..... sebenarnya dalam hati ana kuatir... hanya Allah saja tahu.
[ tips - ikutlah nasihat org tua-tua. mereka lebih dulu makan garam, sebab itu ada darah tinggi...]

persiapan terakhir.
kata penceramah, persiapan kita tak tuntas selagi belum berangkat. buka tutup bag setiap hari. ana telah sedia list barang nak bawa. sering bertukar itemnya. penjaaan diri:- berus gigi, ubat gigi, sabun, losyen uhv, gunting, pisau lipat, marker, ketip kuku, pen, buku nota, putik kapas. sikat, screw driver cermin mata. Pakaian :- ihram, kain, baju melayu, t-shirt, selimut, tuala, cukin, sejadah nipis, tali pingang besar, selipar, jubah, seluar jerut. peralatan letrek:- hand-phone, charger, kamera, top-up, rooming, sim card arab [beli di masjid negeri], adapter plug.
[ tips - ramai menasihati kita supaya tak banyak bawa pakaian dan peralatan. itu betul. disana juga banyak dan harganya berpatutan. pakaian memang bawa yg minima, tapi elok 2 pasang. kain ihram, ana syorkan satu yg tebal, satu buat sendiri dari kain kotton biasa warna putih. selain nipis akan banyak membantu semasa di arafah dan mina. terutama bila ketandas dan semasa berpindah menaiki bas. ana boleh guna pakaian 5 hari tanpa ganti. memang baunya agak kurang menyenangkan, ini ukuran manusia. Allah suka org haji dalam keadaan kusut masai. kalau ana basuh ada lagi satu pasang utk 5 hari lagi, sedangkan basuh pagi, petang dah kering. sila dapatkan panduan para haji dan hajah semasa buat persiapan. nasihat mereka sangat membantu. ada beberapa barang yg kami tertinggal dan beberapa barang tak digunakan semasa disana. kalau jumpa ana free je, no consultant fees. belanja teh O without sugar...]

tak buat kenduri?
masa telah berubah.masa ana kecil dikampung dulu, org pegi dan balik haji glamour. sekampung nak menghantar ke port swetternham. naik kapal. balik, seminggu cerita Mekah tak habis. tukar nama lagi. terutama nama jawa, kepada nama arab. boleh tukar di dalam ic pulak tu. kini, ada org nak pergi haji esok, malam nie masih borak-borak kat kedai mamak. oi... sok aku nak gi haji la... pak haji la ko pas nie.... tak sapa kisah sangat. nuri tanya bila nak kenduri selametan, ana kata nantila wat kat umah ko masa kenduri bik pah...masa tu sume adek beradik ada kut... terasa sedih dan sebak bila ana ucap terima kasih dan minta maaf segala kesalahan. adek beradek macam air, dicincang tak putus. salah fahan dan terasa hati adat manusia ada perasaan, tapi kita akan segera melupakan. kak ti dan kang mis ada bermalam diumah sebab tak dapat menghantar di Kelana Jaya. kami faham. kadangkala terasa rindu kasih-sayang mak, kak ti lah pengantinya. masa ini ada org tolong hantar beg besar kat KJ dan balik pun sudah cukup. tak payah sewa teksi. tetapi di pejabat ana buat sikit jamuan. cuba teliti ucapan ana dalam majlis tersebut, antaranya:-
... saya telah mendapat panggilan Rabuljalil bagi mengunjungi rumahNya. lembaian kaabah begitu lembut terasa. insyallah ana akan berangkat pada 4 okt. 2011. matlamat kita melaksanakan haji adalah mendapat haji mabrur. haji yg baik dan diterima Allah swt. bukan haji mardud, haji burok dan ditolak. prasyarat haji mabrur adalah pengunjungnyamemasuki kota suci sebagai seorang bayi yg baru dilahirkan. hadir tanpa bintik-bintik noda dan kesalahan. ana manusia lemah, daif dan penuh kekurangan. oleh itu pastilah banyak titik-titik dosa dan kesalahan. makin berusia, makin banyak berhubung, makin banyak buat salah silap.
oleh itu ana dengan rendah hati, penuh rasa hurmat & takzim dgn tulus dan penuh pengharapan memohon keampunan diatas ketelanjuran kata, laku perbuatan, mengunakan harta tuan tanpa kebenaran, mengunakan wang ringgit tn tanpa sedar. sekiranya ada hutang, mohon tangguh. kalau dihalalkan- lagi baik. kemaafan tn sekurang2nya dapat mengurangi berat dosa yang ditangung.
tuan-tuan,
jika pertemuan kita ini menjadi perpisahan semantara, jadikanlah perpisahan ini perpisahan yang diberkati.
jika perpisahan kita ini menjadi pertemuan terakhir, jadikanlah pertemuan ini pertemuan yg di rahmati.
semuga perpisahan ini menjadi perpisahan semantara, yg diingati dan dirahmati.
insyallah, 60 hari lagi, kita akan bersua kembali.
setelah memasuki kota suci, sebagai janin bersih.
wassalam.



2 comments:

DANURI SAKIJAN said...

Mukadimah yang baik dan menarik...Good for sharing. Keberangkatan ko ke Tanah suci aku tak dapat hantar bersamaan masa aku ke K Terengganu. Kebetulan nya masa kat KT tu Aku tinggal di hotel dan no bilik yang sama masa kita duduk bulan mei dulu....teruskan menulis.

kts said...

bolehlah ikut lagi kalau ko kesana.
musim tak ujan boleh kayuh tepi pantai.
entry diatas ada lagi bhg.2&3. mungkin bhg.4 pun ada. sdg kumpul bahan.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification