Sunday, December 4, 2011

perjalanan ke5

bhg.2


doa perjalanan.
.... 1.45 pg - take-off. kami berada ditepi tingkap. dikepak pesawat. diluar gelita. hanya seblum meninggalkan KLIA, kelihatan lampu-lampu berserakan dibawah. lampu pesawat telah dimatikan sebahagiannya. dalam samar-samar ana menadah tangan;

Al-fatehah...
Ya Allah, dengan lisan Mu kami memohon. dengan pengetahuan Mu kami berdoa.
Ya Allah Kau yang maha gagah, maha berkuasa, maha memberi, maha mengkabul, maha bijaksana, maha mendengar, maha lembut, maha pengawas, maha penjaga, maha pemberi keamanan, maha memuliakan, maha lembut, maha pemberi nikmat, maha pelindung, maha adil, maha pengampun, maha pengasih dan maha penyayang.
Ya Allah, perjalanan kami ini jauh dan lama - kami memohon agar Kau dekatkan dan segerakan.
Ya Allah, kami akan melalui banyak peraturan dan undang-undang - kami memohon Kau permudahkanlah bagi kami melaluinya dengan mudah dan senang.
Ya Allah, kami akan bertemu dengan ramai manusia dari berbagai tempat. Ya Allah mereka berbeza dgn kami. bahasa mereka lain, budaya mereka lain - Ya Allah kami memohon agar mudahkan lah perberhubungan kami dan jadikanlah kami sabar dengan mereka.
Ya Allah, barang kami berat - kami memohon agar Kau ringankan.
Ya Allah, mudahkanlah penerbangan kami - kami memohon agar penerbangan ini aman dan tenang.
Ya Allah, kami akan memasuki negeri RasulMu - mudahkanlah kami memasukinya. berilah kami tempat penginapan yang mudah bagi kami beribadat di masjid nabawi. berilah kami teman penginapan yang baik, yang dapat membantu urusan kami. Ya Allah, jadikanlah hati kami cinta dan tingkatkanlah ghairah kami untuk beribadah di masjid nabawi dan masjidil haram.
Ya Allah, jadikanlah urusan kami dan ziarah kami ini sesuatu yang dapat meningkatkan ibadah kami terhadap Mu Ya Allah.
Ya Allah, kuatkanlah kasih sayang kami berdua disepanjang kami melalui ibadah kami. jadikanlah kami saling membantu. jauhkanlah dari kami buruk sangka, cemburu, ingatan buruk dan bermasam muka.
Ya Allah, tempat yg kami tuju ini asing. mudahkanlah perhubungan kami. berilah kami teman yang baik dan dapat membantu urusan kami. berilah kami tempat tinggal yang memudahkan perjalanan kami beribadah. amankanlah perjalanan kami, pagi, petang, siang dan malam dari sebarang gangguan dan musibah. mudahkanlah kami di arafah, mudzalifah dan mina. mudahkanlah perjalanan dan penginapan kami disana.
Ya Allah, peliharalah kesihatan kami disepanjang kami berada ditanah suci Mu ini. janganlah penyakit kami menjadi penghalang kami beribadah. berilah kami kesihatan yang baik, kekuatan tubuh badan, sendi dan saraf yang kuat bagi menghadapi perjalanan yang jauh. Ya Allah mudahkan dan lapangkanlah.
Ya Allah, anak-anak yang kami tinggalkan, kami serahkan dalam penjagaan Mu Ya Allah. mudahkanlah urusan mereka. sekiranya pelajaran mereka tertahan - Ya Allah, kau lepaskanlah. mudahkanlah mereka belajar, berilah mereka kejayaan dalam pepereksaan, berilah kefahaman dalam setiap yg mereka pelajari. Ya Allah, lapangkanlah hari-hari mereka, kuatkanlah kasih sayang mereka, tenangkanlah jiwa dan emosi mereka dalam menjalani hari-hari tanpa ibu-bapa.
Ya Allah, harta yang kami tinggalkan, tidaklah banyak Ya Allah. kami serahkan dalam pemeliharaan Mu Ya Allah. semuga ianya dapat memberi kebaikan buat anak-anak kami. Ya Allah jauhkanlah ianya dari sebarang keburukan, musibah dan kemusnahan. Ya Allah selamatkanlah harta kami, berikanlah keberkatan dan kembangkanlah.
Ya Allah, adek-beradek yang kami tinggalkan, kami memohon agar dikuatkan ukhuwah dan kasih sayang. jadikanlah keluarga kami keluarga yang bahagia yang Kau rahmati dan kau redai.
Ya Allah, jadikanlah perjalan balik kami, satu perjalanan yang mudah, satu perjalanan yang selamat, perjalanan yang Kau berkati.
Ya Allah, sesungguhnya,
- kami ini lemah - oleh itu kuatkanlah Ya Allah
- kami ini sakit - oleh itu sembuhlah Ya Allah
- kami ini miskin - oleh itu cukupkanlah Ya Allah
- kami ini bodoh - oleh itu tambahanlah ilmu kami Ya Allah
- kami ini sombong - mudahkanlah kami bersalaman dan berterima kasih Ya Allah
- kami ini lapar -berilah kami makanan yang dapat menguatkan kami Ya Allah
- kami ini haus - berilah kami minuman yang menyegarkan.
Ya Allah, sekiranya Kau ingin kami tempuhi, berikanlah kami;
- dugaan yang dapat kami tanggung
- jauh yang dapat kami tempuh
- sakit yang dapat kami tahan
- sukar yang dapat kami hadapi.
Ya Allah, mudahkanlah haji kami
Ya Allah, berilah kami haji yang mabrur.
Ya Allah, terimalah permohonan kami, yang daif dan lemah ini.

.... setelah itu ana tertidur. hampir subuh baru terjaga. diufuk, garis cahaya mulai kelihatan. pesawat terasa sangat tenang. maka kabul lah awal dari doa ana. perjalanan ini tinggal beberapa jam lagi. masa panjang telah berlalu dalam tidur, tinggal masa yg pendek. perjalanan ini juga sangat tenang. Ya Allah, kami ini tetamu Mu, jadikanlah kami tetamu yang terpilih. pastinya kalian faham apa matlamat dan harapan kami disepanjang kami menjadi tetamu Allah di bumi suci. tetapi sesungguhnya jauh didalam sudut hati ana, penuh dengan berbagai perasaan. kita ini manusia, datang dengan kebaikan dan keburukan. dosa dan noda. pahala dan iman. kita pergi ketempat yang suci dengan jiwa kotor dan cemar. adakah diterima. aduhai. sekali lagi ana mengulangi doa diatas, terutama pada bahagian-bahagian yg memerlukan keampunan. terasa betapa kerdil diri ini, dan tiada jalan berpatah balik. ditempat duduk, ana solat menghormati waktu subuh.

7 comments:

paman nok said...

Bagus untuk panduan orang yang berjalan jauh kenegara luar..dan juga doa baik untuk dilakukan saban hari awal pagi bagi kita mengharungi perjalanna seharian di bumi ini dengan harapan seperti di atas.

kts said...

memang di mekah kita akan banyak berdoa. terasa pergantungan kita begitu unggul dgn Allah swt.

paman nok said...

Ya betul aku dah merasai nya dan ia wajib dikekalkan disini. Berdoa adalah suatu yang perlu kita lakukan saban hari malah setiap waktu dimana sahaja kita berada. Doa kita mungkin tidak dimakbulkan serta merta malah kelihatan nya tidak di tunaikan tapi di akhirat kelak setiap doa kita akan menjadi pohon-pohon yang indah dan cantik.

Anonymous said...

masuk gambar lagi intersting

kts said...

nak masuk gak, tapi baru nak belajar. dan tengah pilih mana yg bagus.

suria said...

Terima kasih atas pekongsian pengalaman tersebut..sedikit sebanyak menambah rasa kecintaan untuk mengunjungi bumi suci itu

Anonymous said...

KTS mana sambungan pengkesahan pejalanan ke 5...sambung lah lagi ..interesting..tergantung suspend....

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification