Sunday, April 8, 2012

Sakura OH Sakura

Sakura telah ditanam hampir dikesemua jalan di disini. Lebih-lebih lagi di taman-taman awam dan sekeliling bangunan seperti sekolah malah di tepi sungai serta pagar. Penjagaan nya sangat rapi. pokok yang hampir roboh diberi kayu sokongan. Dikuil-kuil mereka, pohon sakura yang sangat besar dan kelihatan tua masih gagah dan ampuh melawan zaman sama usia dengan bangunan yang dibena. Masih mengeluarkan bunga yang sangat cantik sekaligus menjadi tarikan pelancung dalam dan luar negara.

Petang semalam sempat melawat ke Nara sebuah bandar yang agak jauh diluar bandar Osaka. Disini cuaca masih lagi sejuk dan berangin. Bandar ini terletak diatas tanah yang agak tinggi. Banyak kuil-kuil lama masih tersergam berdiri megah seperti sediakala. Ramai pelancung yang mengunjungi kawasan ini untuk bersiar dan melawat taman yang sedang dihiasai bunga-bunga sakura sedang berkembang indah.

Disini juga terdapat taman awam terbuka uang dihuni oleh rusa-rusa jinak yang banyak. Rusa-rusa ini bersepah di merata tempat ditaman ini bebas meminta makanan yang diberikan oleh para pengunjung. Di khabarkan masyarakat disini mengangap rusa tersebut adalah haiwan suci. Oleh itu ia dijaga dengan baik dan tidak dibunuh untuk dimakan. I merupakan tarikan pelancung utama di tempat ini.

Jumpa lagi..






4 comments:

kts said...

Dapat gak ko brgmbar dgn jepun, memang sejuk sampai jepun tu x nampk tangan. Ana pun prnah mlwat kuil masa lawt sana dulu,kuilnya umur bratus tahun. Atapnya dri jerami sekaki tebal. Sorang teman yg join al-arqam x nak masuk sekali. Dudk je dlm bas. Tapi kuil tu x de rusa. Rusa ana lihat bnyak kat kuil iwajima islnd. Kuil shinto yg sangat terknal dgn gerbng dalam laut tu. Ko mngkin x kesana, esok dh nk balik. Lain kali kita pegi dng emy, kita doa bisiness dia baik boleh sponser gi obersea. Lepas blik umrah kt mekah trus gi jepun. He...he. jarang ana ketawa,

DANURI SAKIJAN said...

Tu lah jepun pun sejuk sampai tak nampak tangan. Memang sejuk semalam 3-5 Celcius dengan angin kencang. Habis bibir aku kering dan menggelupas.
Amin...amin mari doakan emi berjaya dengan business dia boleh sponsor kita gi jepun balik. Aku dah tau nak beli tiket dan baca laluan train yang berselirat...tak sesusah Cina.Nak cari restoran halal pun dah tau contact pelajar kita kat sini pun ramai...
Tak sempat nak ke Iwajima island esok dah nak balik...

suria said...

Salam..
Best nya bang...he...cantiknya...subhanallah..kirim salam jelah kat rusa-rusa tu...tumpang tengok gambar jelah...

Anonymous said...

berharap dapat ke sana juga.. sepupu Balqis seorang di sana dgn famly dia.. selalu ajak kami sekeluarga ke sana tapi belum ada rezeki...harap2 sblum pasport kami anak beranak expired la kan en Shahri.. ada lg 5 thn ni.. he..he..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification