Tuesday, July 31, 2012

KOREA 2012 Last Part

Ini merupakan enrty terakhir tuk tajuk ini...
Rasanya kali ini aku akan menceritakan serba sedikit apa yang aku tengok dan belajar sepanjang seminggu berada di Korea.

Kalau diikutkan, ini baru kali ke 3 aku ke luar negara. Kali pertama ke Xiamen, China diikuti dengan ke Hatyai, Thailand. Walaupun bukan semua orang di Korea boleh cakap Eng tapi di sini rasanya lebih mudah untuk berkomunikasi bahasa isyarat daripada di Xiamen. Hatyai tak payah ceritalah..BM pun diorang boleh cakap. Papan tanda juga mudah untuk dibaca kerana terdapat perkataan dalam bahasa inggeris.

Bandar Changwon bukanlah bandar pelancongan tetapi keadaan sekitarnya amat bersih. Anjing-anjing liar tidak kelihatan..sama seperti ketika di Xiamen. Hampir semua bangunan mempunyai paten yang sama..kedai-pejabat-hotel. Papan tanda penuh di setiap bangunan. Semua bangunan mempunyai parking bawah tanah. Susah nak jumpe tempat parking terbuka apatah lagi parking free.


Selain kereta, basikal merupakan kenderaan ke 3 di sana. Orang di sana memang tidak guna motor...yang guna motor hanya kedai yang buat delivery sahaja. Nampak pelik tapi itulah hakitatnya. Basikal sewa senang nak jumpa di Changwon..sewa di A boleh letak di B, tidak perlu balik ke tempat asal. Memang menarik..terfikir juga, boleh ke benda ini dibuat di Malaysia..entahlah.

Tidur juga agak menjadi satu masalah bagi aku. Walaupun beza masa hanya +1jam, tetapi aku tidur ikut waktu Malaysia tapi nak kena bangun ikut waktu Korea..memang sampai ke sudah tak dapat adjust timing tue..

Di Seoul pula, benda yang menarik perhatian aku adelah subway nya. Laju & Cepat. Walaupun terlalau banyak perhentian dan perlu bertukar line subway (ade 6 line) tetapi jarang tengok trainnya penuh dengan orang walaupun time balik kerja kerana subway-nya sentiasa ada dalam masa 5 minit sekali, train panjang pula tu...Kalau komuter kite??emmm...

Dalam entry sebelum ini, ade yang tanya kos kalau bercuti kat Korea berapa..lebih kurang boleh cakap macamni lah..kalau cari tiket kapal terbang betul2..tunggu promosi air asia ke..bawah 1000 pun leh dapat..pegi balik siap beg & makan skali..kalau 1000++ sikit pun kira murah dah tue..penginapan??ade orang malaysia buat macam homestay kat seoul..tak perlu risau..hotel murah pun nampak banyak gak kat seoul/Itaewon..Ramai student Malaysia kat sana wat part time tour guide..sampai dah ade yang beli kereta dah sebab wat part time jer..MAcam aku punya tour guide..dia bawak kedai cenderahati dia biasa bawak pelancong Malaysia...so kedai bagilah diskaun sampai tauke tu pun dah leh cakap BM..

Kalau nak ikutkan duit Korea lagi besar dari duit kita, so barang-barang kat sana memang banyak yang mahal-mahal (kat changwon, makan n.briiyani/roti naan/kari, 2org dekat 60,000won=RM180...giler kau) tapi ada barang macam untuk penjagaan diri (skinfood, the faces shop)..harganya jauh lagi murah kalau beli kat Malaysia..Brooch pula kat sini lebih RM40...kat sana RM15 dah boleh dapat..

Cenderahati lain macam key-chain, sedu/chopstik korea, t-shirt korea, biasa jelah harganya..takdalah mahal sanagat..paling senang nak jumpe poster artis K-Pop..

Pada pendapat aku juga, makan takdalah susah sangat. bawak makanan dalam pek dari malaysia, nasi segara boleh dibeli dengan mudah di 7-11. Makanan Korea pun boleh dimakan asalkan bukan daginglah..sebab kat sana diaorang tak pakai minyak berasaskan haiwan tapi minyak sayur..so takdalah risau sangat..Kimchi & Bibimbap (ni je makanan korea yang sempat makan) memang sedap.

Setakat ini, ni je yang aku leh ingat..kesimpulannya, Korea memeang sebuah negara yang cantik, bersih dan menarik untuk dilawati..kalau ade tambahan@pertanyaan boleh sambung kat komen nnti...

Assalammualaikum...


3 comments:

suria said...

Macam best je...boleh la rancang pergi..jom menabung...kumpul duit..

Anonymous said...

mmg best sgt bik..

Marinez said...

salam, bole kasi sy email/no guide u kat korea tu?

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification