Monday, July 30, 2012

KOREA 2012 Part.4

3 hari terakhir aku di Korea merupakan hari yang paling memenatkan sepanjang berada di Korea. Aktiviti dipenuhi dengan lawatan kerja dan lawatan shopping. Terima kasih kepada student Malaysia di Korea, Amir namanya yang membawa kami semua berjalan-jalan di Seoul.

13.7.2012
Pagi-pagi aku dah bangun untuk bersiap-siap menunggu bas yang akan membawa kami semua ke Gimhae Airport untuk ke Seoul. Pagi itu sebelum ke Seoul, kami akan melawat Sungai Nakdong di Busan sebagai sebahagian daripada lawatan ke Korea pada kali ini. Lawatan kami ini juga di sertai oleh EXCO Kerajaan Negeri Selangor, YB Elizabeth Wong Keat Ping yang menghadiri Ministrial Forum di EAS Congress sehari sebelum itu.

Kami telah dibawa ke Nakdong Estuary EcoPark oleh Mr.Son, rakan pada kenalan kami di sini. Di sana kami ditunjukkan bagaimana mereka menjaga kawasan tersebut.

Selepas lawatan, kami di bawa makan tengahari di sebuah restoran Turki. Makanannya memang sedap. Terletak dibelakang masjid tetapi selepas makan baru kami perasan terdapat masjid di situ, kalau tidak pasti kami dapat bersembahyang jumaat di sana. Rugi-rugi..

Jam 4.30pm, kami menaiki Korean Air ke Seoul dan sampai jam 5.30pm. Kami menaiki Subway untuk ke hotel penginapan kami di Itaewon, Hotel Hamilton dan tour guide kami, Amir telah menunggu di sana. Kami sampai di hotel tersebut lebih kurang jam 7.30pm.
Jam 8.30pm, kami keluar semula untuk mengambil YB Elizabeth di hotel lain, tidak jauh dari hotel kami untuk dinner bersama-sama. Selepas dinner, kecuali YB (sbb esok dia balik pagi2) kami menikmati malam di Cheonggyecheon Stream, memang cantik, bersih..sama macam tengak di tv. Orang pun ramai di sana. Selepas itu, kami ke Dongdaemun Market untuk membeli cenderahati dan pulang ke hotel pada jam 1.00pagi.

Malam di Itaewon amat hidup di hujung minggu kerana kawasan ini merupakan kawasan tunpuan pelancong dan pub dan bar terdapat banyak di kawasan ini. Bising sehingga jam 5am dan jalan jam sampai ke pagi..

Anonymous said...

Wah nampak seronok... berapa kos kalau nak pegi bercuti seminggu .untuk hotel dan kapal terbang...

dlm sungai tu ade ke ikan. klu ade ikan kecik yg makan kaki macam kat giant tu kn bagus.