Thursday, October 6, 2011

Tetamu Allah

Assalamualaikum Semoga dirahmati Allah.
Hari ini sudah kali kedua saya menerima mesej dari tetamu Allah yang kini berada di Madinah Al Munawwarah. Kali pertama tengahari semalam ketika saya masih di Kuala Terengganu. Mesej yang disampaikan ringkas sahaja bunyi nya. "Aku duduk hotel ko dulu.Hotel Saha minum pagi kat pk korma"... Tak sangka juga beliau berada di hotel yang sama pernah saya menginap semasa di Madinah. Hotel ini terletak disebelah pintu pagar Masjid Nabawi dan dihadapan hotel ini terletak nya gerai makan dan minum dikelilingi pohon kurma. Ia merupakan pot yang sangat menarik untuk makan dan minum kerana terletak di tepi pagar masjid.

Ah.. tiba tiba kenangan lama menerobos ingatan dan terbayang suasana madinah yang mendamaikan meskipun dikunjungi beribu ribu jemaah. Pasti nya suasana sekarang sangat meriah dan sebok dengan para tetamu Allah dan para peniaga.

Baru sebentar tadi jam 9 30 malam atau 2.30 petang waktu madinah saya menerima satu lagi mesej. Tulisan nya juga ringkas" Alhamdulillah dapat solt Asar dalam Raudah. ..Alhamdulillah rasa nya KTS telah memperolehi kemudahan kelas pertama kerana bukan senang untuk kita menunaikan solat wajib lima waktu didalam kawasan Raudah..lebih-lebih lagi dalam keadaan seperti sekarang. Saya dapat merasakan kepuasan beliau meskipun dengan menghantar mesej yang ringkas. Ahhh..tiada yang lebih puas dalam hidup ini jika berada di Madinah selain dapat menunaikan solat didalam Raudah lebih-lebih lagi solat wajib lima waktu...

Saya sangat gembira walaupun mesej nya ringkas saya tahu beliau telah cuba mengikuti segala tip dan saranan yang saya sampaikan dan akhir nya beliau benjaya melaksanakan nya. Saya berharap agar beliau beristikomah dalam menjalankan ibadat dan saya sempat membalas mesej beliau dan menyarankan supaya beliau sentiasa mencari saf hadapan dan gunakan waktu sebaik mungkin dengan beribadah dimasjid Nabawi.

Suria pasti makin terasa rindu membaca entry ini. Namun setiap mereka yang pernah berada di sana menempuh pengalaman yang berbeza beza. Tidak semua yang pernah berada disana menempuh pengalaman yang sama. Ia bergantung kepada niat kita. Selain dari itu kita perlu mempunyai pengetahuan sedikit sebanyak mengenai agama terutama cara-cara beribadah, solat-solat sunat, kelebihan solat dan lain-lain ketika berada di madinah dan makkah. kelebihan berdoa mengetahui tempat-tempat yang mustajab untuk berdoa dan yang paling manis ialah kebergantungan kita secara total kepada Allah SWT dalam semua perkara bermula dari niat dan doa....insyaallah itulah kemanisan nya dan itulah pengubah sempadan keimanan kita....

dan dugaan yang paling besar adalah setelah kembalinya semula kita ke tanah air serta mengekalkan momentum cara beribadah kita selama kita disana adakah kita berjaya mengekalkan nya sepanjang kehidupan kita selepas itu...disini....itulah dugaan sebenar nya..secara pribadi saya masih gagal untuk mengekalkan nya sebagaimana saya beribadah ketika disana...Ya Allah ampunkan lah aku hamba mu yang lemah dan zalim ini yang masih menzalimi diri sendiri..kuatkatlah iman ku..kuatkan lah semangat ku.dan bimbinglah aku untuk sentiasa rajin beribadah kepada mu....sebagaimana aku pernah berada di hadapan pintu rumah mu...

Walau apa pun marilah setiap kita menanam azam untuk sampai kesana suatu hari nanti. Merasai kemanisan beribadah disana, merasai ketenangan dan kesyahduan sebagai insan yang kerdil, memperbaiki diri, bermuhasabah dan membersihkan diri dari dosa-dosa yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan kita....

Rancang lah...hidup ini perlu di rancang. kelemahan kita ialah tidak merancang dan kita membiarkan hidup kita berlalu saban hari begitu sahaja.
Rancang lah kewangan kita...menabung lah..dan letakkan matlamat yang nyata dan rialistik untuk dicapai...Insyaallah kita akan berjaya.

Kabar nya siapa yang mendaftar di tabung haji sekarang akan mendapat giliran 20 tahun akan datang untuk menunaikan haji.....pikir kan lah..dan rancangkan lah.

Jumpa lagi
wassalam....

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification