Sunday, November 28, 2010

sendirian & basikal

assalamualaikum

bismillah-irrahman-irahim
selawat dan salam buat Rasullulah saw

hai..

hari ini ana sendirian lagi. hari ke-2. istri dan anak-anak ke cameron highland. makan angin sempena cuti sekolah. memang beberapa minggu lepas setelah balik dari pd, bibik kalian kata bila lak nak ketempat sejuk. tahulah ana maksudnya kebukit, bukan luar negeri seperti usa atau cina. apabila nahar menyatakan ada seminar 2 hari di cameron pada hujung minggu, mata maknya terbuka, dan menjadi terbuka lebar bila turut mempelawa supaya ikut sama. farah dan saly, apalagi; melompatlah. sayang sekali ana tidak dapat ikut kerana ada beberapa program yg urgent pada minggu hadapan. tidak banyak masa yg boleh dienjoy. mereka pun berangkat pada pagi jumaat.
mulanya istri agak berat utk meninggalkan ana sendirian. macamana nak makan, sapa nak masak dsb. tetapi ana katakan, jangan risau; ada quarker oat dan roti gardenia sudah cukup. tetapi bila ana balik petang itu, ana dapati ada satu tong kueh penuh dgn keropok. dua hari ini itulah yg ana pepah semasa menonton tv. telah ana katakan bulan ini ana akan cuba mengawal makan utk menurunkan kadar gula ana. inilah ujian pertamanya. selain itu ana juga perlu excercise dgn lebih giat lagi.
sendirian sebenarnya tidak asing dalam kehidupan ana. semasa mula bertukar ke hulu selangor dulu, ana duduk sendiri di quarters hampir 1/2 tahun. masa itu nahar nak ambil preksa. selesai kan dulu baru menyusul. kemudian bila berkerja di tk. intan hampir tiga tahun, ana juga duduk sendiri dirumah sewa. hujung minggu baru balik. apalah sangat selama 2 hari sendiri. tetapi mengingat permainan semasa hari keluarga di pd yg bersejarah itu, ana dapati sukar sekali bagi ana utk hidup sendiri. betapa tidak, ular yg ana lukis begitu erat melilit pokok. kata suria ini menunjukkan ana sangat bergantung kepada istri! ana sudah lupa ular yg dilukis nuri. tetapi beliau juga akan hidup bergelandangan sendiri mulai bulan hadapan di shah alam. mujurlah membuat oat dan mengoreng telor tidak sukar, kalau tidak sudah pasti ana kebulur.
balik dari klinik semalam, ana terus kekedai basikal. oleh kerana bacaan gula yg telah menurun hasil dari excersise, maka doktor menasihatkan ana supaya bersenam dgn lebih intensif. beliau merupakan seorang cyclist. jadi tidak hairan kalau ia menggalakkan ana supaya berkayuh. ana bercadang menggunakan basikal bodo, tetapi kurang sesuai. ruang rumah terhad. ana ada cuba dgn basikal farah, basikal berusia 20 tahun. round keliling taman 3 kali. ok gak. kalau guna basikal yg ada gear, mungkin boleh pergi lebih jauh dan lebih selesa. tetapi sayang sekali basikal racing emi telah hilang selepas kenduri nahar tempohari. kalau tak boleh gak dibetulkan. harapnya janganlah emi tuntut gantirugi, bukan salah ana pun. kena curi. salahkan lah pencuri.
dikedai basikal, habis semua basikal ana belek. dari yg murah hingga yg paling mahal. kedai itu bukan canggih sangat, basikal yg dijual dari jenis biasa sahaja. tiada mountain bike dan basikal racing. tetapi ada gak yg agak pelik dgn tayar besar macam tayar moto. yg ana berkenan adalah yg paling mahal. dekat 1/2k. kecil saja basikal tu tetapi ringan kerana dibuat dari aloy dan gearnya model terkini. rasanya macam nak sambar, apakan daya datang dgn kereta; tidak boleh bawa balik. petang semalam semasa mengira duit utk tujuan itu, ana tanya pandangan saly. dia enginear mungkin ada maklumat lebih baik.
ana punya sikap tidak sabar dan tergesa-gesa. sejak baca buku psycho, ana telah mula belajar utk bertenang. lagi pun ana dah tua, tak kan nak mengikut nafsu ammarah semata. berusahalah utk meningkat ke lawwamah. kemudian barulah ke mutmainnah. itupun kalau ada umur. salah satu cara utk delay adalah mendapatkan pandangan orang lain. sebaiknya yg ahli/ ada ilmu dalam bidang tersebut. Rasulullah saw juga mengikut sahabat yg faham tanaman apabila hendak menanam kurma. ini contoh tauladan. kalau sebelum ini, ana banyak membeli barang berdasar kan keinginan/ nafsu, akhirnya tidak diguna atau diguna separoh jalan dan membazir sahaja. ana suka membeli wallet tetapi banyak wallet ana telah diguna oleh anak-anak. masih cantik lagi dan nampak elegant pula. sedangkan semasa ana guna dulu nampak out-of-date. masakan basikal yg nak ana beli berakhir seperti itu juga. farah jangan senyum!
saly kata agak mahal kalau basikal biasa. ana kata tidaklah biasa sangat, adalah ciri-ciri moden juga. rasanya sesuai dgn status pengurus. akhirnya dia setuju kalau ana beli tapi tunggu dia balik utk hantar kekedai tersebut. petang semalam ana rasa macam nak jalan kaki utk mendapatkan basikal tersebut. menjelang petang hujan turun. sejuk. keinginan walau masih membara, telah dapat diredakan. hari ini ahad, kedai tutup. terpaksalah ana bertenang. ini pun ana telah merancang utk balik cepat pada esok hari dan ajak saly kekedai basikal.
nampaknya ana masih belum banyak berubah. masih tak sabar dan tergesa-gesa. ana hanya dapat bersabar satu hari sahaja. masih banyak lagi yg ana perlu lakukan bagi mengatasinya. mujahadah dan tingkatkan kesedaran kendiri. ironinya ana dapati keluarga analah yg sangat sabar. sejak ke cameron tidak pun menghubungi ana. bibik kalian yg mulanya sedih nak meninggalkan ana, lagilah tak dengar suara. ana makan keropok dua hari ini pon tak di indahkan. memang dunia diciptakan begitu, supaya apabila kita sendirian didalam kubur, kita tidak akan bersedih kerana ditinggalkan.

wassalam.
klg.ahad sepi.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification