Saturday, November 27, 2010

aduhai... makanan.

assalamualaikum

bismillah-irahman-irahim.
selawat dan salam buat Rasulullah saw

setiap yg hidup memerlukan makanan. bekerja, berusaha yg kita lakukan adalah bagi memenuhi keperluan makanan. malah keperluan utama manusia 3. makan, pakai, perlindungan/ shalter. kemudian baru pelajaran atau barang mewah. selama ini kita makan apa yg disuguhi oleh orang tua kita. pisang, ubi rebus, batang keladi, gandul, gori, beton, gaplek, iwak sepat dan nasi. dengannya kita membesar. kemudian setelah kita berkemampuan dan memasuki era kemodenan; kita kenal kentuckey, mc-D, tong yam, see fot, tempura, burger, nugget, budu, kembung goreng tepung dipantai marang dll yg dulu tak pernah kita jamah. usah terperanjat, akan datang korang bakal mengenali makanan ini:- oat + air panas. makanan yg paling tidak sedap kerana anyep [ tiada gula, garam apalagi msg].
pengetahuan ana tentang makanan selama ini sangat terbatas. makan kerana lapar. makan utk dapatkan tenaga. makan utk membesar. semasa ana kanak-kanak ada kawan yg fizikalnya bengel je, rupanya baik sikit dari mereka yg kebuluran di Afrika. tapi perangai degil. setelah besar jumpa semula, masyallah, besar tinggi. mungkin masa kecik tak cukup zat sebab keluarga susah. itulah makanan yg ana tahu. utk kenyang, utk tenaga dan membesar. tanpa kita sedari bahawa makanan yg dimakan boleh mendatangkan mudarat jika tidak diurus dgn betul sewajarnya.
apa-apa pun dalam hidup kita perlu menguruskan dgn betul. manage properly. tidur dan jaga, perlu urus betul. 8 jam tidur, 8 jam kerja, 8 jam rehat, riadah, bermasyrakat, hobi, keagamaan. jangan asyik tidur saja sepanjang hari, sepanjang malam pula berjaga. itu kehidupan burung jampok/ burung hantu. manusia ada norma tertentu. lagi pula malam penuh dgn perkara buruk. pencurian, maksiat dan hantu juga keluar malam. emosi juga perlu diurus baik. jangan terlalu di ikutkan, ini dipanggil emosional. jangan pula langsung tiada emo, ini boleh jadi sadis.org yg tega membunuh adalah jenis ini. tetapi yg membunuh diri jenis emosional. agama juga perlu diurus sewajarnya. jangan terlalu extreme. memang kita resah melihat sekeliling. maksiat tidak terbendung. ana dapati kehidupan beragama tidak kompleks. yg penting Allah swt jangan di sekutukan dgn apapun. kalau ada salah/silap istighfar. kepada manusia jangan buat salah besar. kot-kot kita minta maaf, dia tidak maafkan. Allah juga tak maafkan. selain itu ikut hukum yg 3 iaitu, halal ambil, haram tinggalkan dan mubah. selalunya ana sangat marah geram dan sedih kerana agama dipermainkan. sebenarnya ini emosi dan nafsu. nafsu paling bawah = amarrah, manakala yg tenang adalah nafsu mutmainnah. ini ada dinyatakan dalam al-quran. mengapa org alim tetap tenang dalam apa juga keadaan, ini disebabkan beliau telah menguasai nafsunya ketahap yg tinggi. dan ini perlu latihan dimana latihan pertama adalah meleburkan marah dan belajar utk tersenyum.
setelah perkara yg terjadi kepada ana kini, baru ana sedar bahawa selama ini ana tidak mengurus makanan ana dengan betul. baru ana sedar bahawa nafsu amarrah terhadap makan jangan diturutkan. ana patut lebih tenang dalam makan. ukuran sedap bukan ukuran tepat. ukuran yg diberi oleh Rasulullah saw lebih tepat, makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. selain itu makanlah bahan yg fresh/ segar dan murni. bukan bahan yg telah di awet atau ditambah bahan kimia. ana sering terpedaya dgn iklan dan rasa. chiken wing sejuk beku memang senang disedia dan sangat menyelerakan, tetapi sebenarnya tebal dgn pengawet, msg, pewarna dan gula.
dalam satu rencana yg ana baca mengenai makanan dinyatakan perkara berikut:
i. jika makan sate.... waw makanan kegemaran ana tu... janan lupa makan timun. makan sate bersama karbon selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen, yg boleh mendatangkan barah! manakala timun adalah anti-karsinogen.
ii. jika makan sebungkus mee segera spt maggie ke indon megie ke, pastikan jangan makan lagi selama 3 hari. ini disebabkan wax/ lilin yg disalut kepada mee berkenaan dalam proses pembuatannya boleh menyebabkan barah. lebih baik elakkan. terutama oleh student yg duduk sendiri.
iii. bagi mengurangkan kolestrol, makanlah kacang soya, kuaci, epal, mangga, kismis dan oat. kuaci juga ada zat besi yg baik utk darah. bagi pengidap darah tinggi seperti ana, lebih baik guna minyak bunga matahari.
lihatlah betapa lemahnya pengetahuan ana terhadap pemakanan. banyak sekali pantang larang yg telah ana langgar selama ini. sate, maggie dan makan segera telah memusnahkan kenikmatan hidup ana. kini makanan yg selama ini menjadi sahabat telah menjadi musuh. ana tidak boleh menyalami mereka lagi. malah ana akan membencinya. bagaimana perasaan kalian kalau terpaksa membenci seseorang yg kita sukai dan sayangi. kesakitan dan putus asa. aduhai... makanan.
pagi ini ana ke klinik. bagi bulan november. berita baik! bacaan gula turun. dari 12.6 bulan lalu kepada 9.4 memang sebulan ini ana control makan dan bersenam. dalam beberapa entry terdahulu telah ana ceritakan mengenai jogging dipantai dan dirumah. kali ini ana nak mengawal makan secara bersungguh-sungguh. itulah tadi yg ana katakan oat dan makanan segar. peralatan makan ana sekarang telah bertukar dari beras, periok dan belanga kepada oat dan heater buat air panas. senanglah bibik korang, tak payah nak masak nasi lain dan buat sayur bening. apa yg dapat ana katakan ada lah makanan yg tidak sedap! oleh itu, jagalah makanan korang dari sekarang. timbulkan minat buat mengetahui kaedah pemakanan yg betul dan sehat melalui pembacaan. kalian pasti akan tua seperti ana, tetapi kalian pasti tidak mahu makan oat anyep seperti ana.... aduhai.
wassalam.

klg. malam burung jampok.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification