Tuesday, October 12, 2010

perpisahan.

assalamualaikum.
segala puji bagi Allah Yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw.

petang ini sedang ana berkemas utk balik, masuk seorang pekerja kami. bos, tinggal dua minggu saja lagi. apa hal? tanya ana. ni pun dah jenuh menjawab tahniah dari kawan-kawan balasnya. ana senyum. tak payah beri penjelasan pun ana dah tau sebabnya. bulan lepas beliau pergi intervew jawatan kanan, beberapa minggu lepas beliau beritahu kemungkinan utk terpilih adalah cerah. selalunya fikiran kita cepat membuat persepsi berdasarkan situasi. tetapi adakalanya andaian kita salah. oleh itu sepatutnya kita sabar dan dapatkan penjelasan terlebih dahulu, sebab dua minggu ada banyak event dan kemungkinan. barangkali cuti, kursus atau menimang cahaya mata. sekarang musim cahayamata. arie + balkis anak kedua. tadi dalam fb emi ucap tahniah kepada jelan yg dah jadi bapa. emi sendiri bakal tambah ahli dan nahar juga. ana .... akan membilang jumlah cucu dalam keluarga ini..tambah lagi tidak kut. nuri tak taulah.

malam ini ana terfikir tentang perpisahan. lazimnya kita membenci perpisahan. lebih-lebih lagi perpisahan dgn org yg kita sukai dan sayangi. pernahkah kalian bercinta. tak kiralah samada cinta monyet. atau menyayangi seorang teman. sampai waktu kita terpaksa meninggalkan atau ditinggalkan. hati kita sedih, perasaan kita sayu. seperti ada ruang kosong dalam dada kita. maka rindu mengisinya. beberapa hari emosi terganggu. kita kehilangan momentum hidup. mood kita bercelaru dan kita lebih suka menyendiri.
sewaktu kita melayan perasaan, minda bawah sedar yg rasional akan memberitahu kita bahawa perpisahan adalah sesuatu yg biasa. kita juga telah beberapa kali menempuh pengalaman tersebut. lalu kita bangkit dari pembaringan, keluar dari gua kelam emosi buat menyambung kehidupan. sesungguhnya hidup ini perlu diteruskan.
bulan depan ana akan kehilangan teman itu. walaupun ana bos, hubungan kami akrab. dalam beberapa situasi beliau melayan/ treat ana sebagai seorang pamannya. kerana perbezaan usia dan penerimaan emosi. oleh itu wajarlah kalau ana katakan perpisahan ini bakal menggangu perasaan ana. seperti tiori sains, setiap tindak ada balasnya/ tindakbalas; ana kena percaya bahawa perpisahan ini ada kebaikannya. dalam kajian hypnosis, minda sedar kita hanya mempengaruhi 12% dari perlakuan kita. gelombangnya = betha. 88% lagi ada dalam minda bawah sedar. gelombangnya alpha. kata ebal gelombang ini lebih perlahan dari alpha. tetapi ada lagi yg lebih tenang = delta. itu saja penjelasan ebal dan itu saja yg ana paham. tapi menarik bukan! ok, minda bawah sedar inilah yg mempengaruhi sistem believe kita. kepercayaan kita. contoh. merokok memudaratkan. maka diprintlah gambar paru-paru kenser pada kotak rokok. tetapi perokok akan mengatakan berapa ramai wak-wak kat kampung yg telah merokok tak pun mati sehingga 80 th usia. iklan hanya 12% knowledge, sedangkan believe 88%.
oleh itu positiflah ana kerana telah mempercayai perpisahan itu baik! secara logik, kawan tadi akan naik pangkat dan gaji. harga dirinya dan statusnya akan naik. dgn gaji baru beliau akan mampu menukar kereta lamanya kepada yg baru. manakala ana mungkin mendapat ganti beliau yg mungkin lebih muda. kalau yg ini lelaki, mungkin penggantinya berlainan jantina. bagaimanapun ini masih satu kemungkinan. balkis dan suria jangan melenting dgn andaian liar.
walau apa kemungkinan sekalipun, percayalah bahawa setiap kejadian, setiap peristiwa ada hikmahnya. inilah kehidupan. cuma situasi dan scenario berbeza. sedikit sebanyak ana telah melaluinya. pengalaman itu telah mematangkan kita. jangan kuatir, kalian bakal melaluinya.
wassalam.
klang.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification