Saturday, October 23, 2010

Insy'allah versi melayu

assalamualaikum,
Segala Puji bagi Allah, tuhan seluruh alam. KepadaNya kita memohon dan kepadaNya kita berlindung dari godaan syaitan terlaknat. kitalah hamba maha lemah yg memerlukan perlindungan.
Selawat dan salam buat Rasul Junjungan saw. semuga kita mendapat syafaat baginda pada hari yg tiada naungan.

sejak maher zain datang ke negara kita baru kita kenal penyanyi lagu Insy'allah. sebelum ini ana tak berapa kisah mengenainya walaupun suka kepada lagu berkenaan. tetapi individu yg obsess kepada penyanyi keturunan lebanon ini adalah ebal. ana dah kabo kat hang pa dalam entry tedahulu [rujuk : 10.10.10 ]. dalam facebook beliau beberapa minggu kemudian ana terbaca lirik lagu tersebut dalam versi melayu. baru sahaja ana berkira-kira utk memberi pendapat, minggu berikutnya dia load lagu versi melayu nyanyiannya sendiri. mulanya rasa janggal, kemudian rasa ok, sekarang rasa best lak. sehingga maknya nak gunakan dalam persembahan tadika akhir tahun. beberapa hari sudah semasa ana buka blognya: [infinitsane.blogspot] ana dapati lagu itu lebih baik kualiti suaranya berbanding yg terdapat dalan fb. sudahkah kalian mendengarnya!

desawarsa ini, nyanyian sentiasa mengelilingi kita. kemana kita berada atau bepergian nyanyian sentiasa ada. radio dan tv adalah medianya. dalam kereta, pawagam, kedai makan, ruang tamu malah dalam kenderaan awam juga sentiasa berkumandang. sehingga sewaktu sendirian pun kita menyanyi. dalam jamban dan menunggu mata lelap kepala kita menyanyi. ini dinamakan minda bawah sedar kita telah terpengaruh, dan pengaruhnya sangat kuat.

beberapa kali penceramah disurau depan rumah ana menyebut nyanyian adalah perkara lagho dan perlu dijauhi. terutama lagu-lagu yg menyentuh cinta dan kasih serta lagu-lagu barat yg entah ape-ape. pagi ini ana sarapan diluar. tv yg dipasang memaparkan siaran hitz, lagu-lagu luar negara bersekali dgn videoclip. memang ahli keluarga ana tak suka siaran ini. ana sesekali je buka nak tahu apa berlaku dalam dunia. sebahagian besar dari videoclip luar negara ini dalam penelitian ana terutama melibatkan penyanyi kulit hitam akan membawa masage keseronokan dan kepuasan libido. kalau si lelaki menyanyi diatas pentas, ada seorang wanita sedang menunggu dalam bilik. apa kena mengena lelaki menyanyi dgn perempuan dalam bilik kalau bukan berkaitan dgn unsur libido dan penguasaan. kalau ini setiap hari diasak dlm minda kita, pasti, minda bawah sedar kita akan re-programing sistem belive dan value kita bahawa hidup perlu seronok dan memuaskan libido. penyanyi-penyanyi kita juga mungkin telah terpengaruh dan berperilaku sedemikian dimana kalau kita meneliti banyak gejala sosial yg telah diberitakan dikalangan artis-artis kita didalam surat khabar.

orang-orang agama menasihatkan kita supaya menjauhi lagu dan hiburan yg melekakan. sedangkan kemana kita pergi, lagu dan hiburan mengelilingi kita. dalam situasi inilah ada ulama yg mencadangkan uzlah. bagi mereka yg jadi bos pada diri sendiri, mungkin boleh dan berupaya, tetapi bagi kebanyakan kita pasti berserah dgn keadaan sedia ada. berserah adalah kenyataan negatif. bersifat lemah dan menyerah. sepatutnya ada pilihan. dalam sirah Nabi saw ada diceritakan bahawa baginda tidak menolak hiburan. dibenarkan dalam keadaan tertentu dengan cara tertentu. pada pendapat ana pilihan kita adalah lagu-lagu seperti Insy'allah maher zain dan lagu ebal dalam versi melayu serta lagu-lagu nasyid kumpulan raihan sebagai contoh. lagu-lagu yg memuji Allah dan mengajak kearah kebaikan bakal menyemarakkan minda bawah sedar kita bagi meningkatkan ketakwaan. memang kita diminta berzikir, tetapi zikir terlalu primitif dan tradisional serta mempunyai kelas tersendiri. kerana itu ianya gagal menguasai ruang minda berbanding lagu peterpan atau lady gaga.

diberitakan pada jaman jahiliah, para penyair lebih disanjung dan dipuja dalam masyarakat. syair mereka yg memuja wanita dan arak sangat digemari. oleh itu wanita dan arak jadi objek libido dan kepuasan. kerana itu masyarakat mereka rosak dan bobrok. Rasulullah lah yg memperbaikinya. sekarang, lagu-lagu barat juga memuja wanita dan arak. bukankah kita juga menyanjung penyanyi lebih dari ulama, arak dijual merata dan wanita dipermainkan. bukankah kita telah kembali ke jaman jahiliah. jahiliah bagi fasa ke-2. tahukah kalian apakah yg Allah buat apabila jahiliah melanda makkah!
marilah kita dengar lagu ebal, maher zin dan raihan lebih banyak, lebih selalu sebagai sumbangan dakwah kita.
*Boleh dengar lagu InsyaAllah versi melayu kat bawah ni.





wassalam.

klang.

5 comments:

Ini Iqbal Nasir said...

wah...promote...
sebenarnya, yg dekat fb dgn dkat blog tu sama je...cuma bezanya, kat fb format video, kat blog format mp3...ebal x record balik pun, guna recording yg sama je...
itulah yg dikatakan klu dengar hari2, lagu x sedap pun bole jadi sedap...contoh terdekat, lagu2 indonesia...hahaha...saja dengki...
sebenarnya klu ebal dengar, mmg ada lagu2 indonesia yg bagus, tapi yg x best pun bole jadi famous...sbb selalu dengar, dah terpasak dalam otak sudah...

pe said...

sikit2 promote x pe kan?
perkara baik.
kata mak, jngn nyanyi je.
preksa dah dekat.

Anonymous said...

bal..aku nk lagu 2 bal..email kt aku..sdp gak wt ringtone..haha...
-abang kau-

Anonymous said...

Bgus gak idea nahar tu --buat ring tone. tak de lah bunyi ayam ke itek, kucing dan tah apa-apa lagi.

Ini Iqbal Nasir said...

Sesiapa yang nak download, bole download kat sini:

http://www.mediafire.com/?8o1ck72faaou4ah

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification