Sunday, October 10, 2010

10:10:10

assalamualaikum wht.

segala puji hanya kepada Allah. Dialah Yg Maha Pengasih dan Penyayang. Hanya Dialah tempat meminta dan mengharap. segalanya bermula dariNya dan kepadaNya segalanya bakal kembali. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw. semuga kita bakal bertemu baginda dialam akhirat dan memasukkan kita dalam safaat baginda.

ebal balik : ptg jumaat saly bagitau ebal nak balik . nahar juga bertanya semasa sampai malamnya. ibu terkesima. bila? soalan tersebut ditujukan kearah ana yg separuh terpinga. ketua keluarga kena napak cool dan sentiasa kelihatan cool... dalam facebok dia bg tau, jelas nahar. tapi tak tau bila. mungkin next weeks. rasanya ana telah diterima sebagai rakan fb nya, tetapi tak perasan pula bila dia nak balik. dan tengahari sabtu kelihatan kelibatnya bersama jemaah dzuhur menyeberang padang. eik... tiba-tiba muncul. rupanya naik bas via k.l. langsung ana ajak kenduri kawin di kuala selangor.
tujuan ebal balik hanya utk mengikuti siaran tv9 mewawancara penyanyi kegemaran beliau maher zin pada pagi tadi. that all. nahar tanya tak de ke tv9 kat pt. raja? soalan yg baik. tapi ana tak harapkan jawapan kerana dia dah balik. memaksa dgn soalan tersebut seperti tidak mengalu-alukan keputusannya, sedangkan dia sudah balik. kadangkala kita tidak mempertimbangkan perasaan seseorang apabila berintraksi. ini juga salah satu masaalah komunikasi. hari sabtu ramai. semua ahli keluarga ada. saly yg nak ke s.alam pun tak jadi.
malam itu ana ajak keluarga makan malam kat secret recipe. makan berbagai menu dalam dan luar negeri. dah lama kami tidak bersama. terasa happening serta mengeratkan hubungan. memang hubungan itu mahal nilainya. itulah yg telah kami bayar. sehingga pintu kedai makan telah di sedia utk tutup baru kami keluar. pagi ini matlamat ebal balik telah tercapai. maher zin dalam slot pagi tv9.

nuri balik : pagi ini ana telepon nuri. tanya kabar dan tanya bila balik kelantan. lambat lagi... pukul 12 kang. emi pula tak sihat katanya. dia pegi klinik dan beliau kena momong anak-anak sedaranya. kesian! semalam baru balik cina hari nie kena momong adam dan adek-adeknya. setelah mandi ana ajak ebal kerumah emi. sempatlah makan buah delima cina dan buah prune. punya besar buah delima cina dekat 2 kali delima yg dijual di emporium cafo. tetapi isinya tidak merah, macam delima siam, putih jernih atau pucat merah. rasanya boleh tahan juga. itu rupanya souvenior buat ana. ok gak dari tak de langsung.
dalam perjalanan ke lcct sempat juga ana dapatkan cerita dan pandangan beliau terhadap kemajuan di cina. tiba-tiba jalan jem teruk selepas bulatan dekat klia! waw... apa hal... rupanya hari ini ada grand-prix kat litar sepang. masa tu dah 12.30 sedangkan flight dia jam 1.30. pukul 1.00 patut dah masuk balai berlepas. doa, kata ana selamba dan tenang. kita potong kiri dan lalu jalan kecemasan. itu pun jem juga. setelah potong kanan kiri dapat juga sampai on time. 5 minit lagi jam 1.00 mungkin dah last call. nuri dah cemas, kita org relax je. memang begitu situasinya, bila kita tidak merasakan masalah tersebut, tension akan berkurang, yg ada hanya simpati. tetapi ana ada juga empaty kepadanya, itu sebab ana potong kanan, kiri.. kanan, kiri... bagaimanapun doa kami telah dimakbulkan. alhamdulillah.
inilah kelemahan negara kita. kita ada sistem tetapi tidak digunakan secara baik. ini menyebabkan keberkesanannya kurang. memang tadi ada satu ruang disebelah kanan telah diletakkan kon buat laluan mereka yg akan ke lcct. malah pengawal juga disediakan. tetapi ianya telah ditutup dan tiada sighn-board disediakan. oleh itu masuklah kami dalam kesesakan yg bukan matlamat kami pun. kami nak ke lcct bukan grand-prix. tetapi kerana kelemahan sistem, nuri hampir terlepas kapal terbang. bagaimana kalau yg terlepas itu seorang pedagang yg dapat memberi pendapatan negara beberapa billion! lu pikirla sendiri.....

10:10:10 : unik kah nombor berkenaan. ianya memang kelihatan cantik. pagi ini pengacara tv9 menyedarkan ana bahawa ana tak mungkin dapat bertemu lagi dgn angka ini dalam hayat ana. sedih kan. ini disebabkan angka itu akan dapat ditemui pada abad yg akan datang. 100 tahun dari sekarang, 10.10.2110. mustahil secara lazimnya ana dapat hayat begitu panjang.
petang tadi ana telah mencetak beberapa entry ana bagi bulan sept dan okt. setelah raya tempohari ana dapati ianya tidak dapat dicetak. ana telah mengadu kepada emi, creator of the web masalah tersebut. beliau terkesima kerana baru sedar bahawa blog ini boleh dicetak sebagai hardcopy. nuri juga baru sedar pagi tadi. mereka patut berterimakasih. memang ana telah mencetak semua entry ana dari mula hingga yg terkini.
ironinya dalam semakan ana mendapati kemasukan pertama adalah pada 11.10.2009. 11 okt 2010 adalah esok. maknanya sudah genap setahun ana mengisi ruang blog ini. dalam ruang masa itu sebanyak 37 entries ana menyumbang. ada bulan-bulan yg ana tidak memasikinya, tetapi ada ahli keluarga yg menyumbang. seperti suria, saly dan ayun. sehingga ana katakan blog ini telah ditawan oleh orang muda.

lestari : dalam bahasa english = everlasting. adakah blog ini akan dapat melestarikan penampilannya dikalangan ahli keluarga ini? ataukah hanya setakat 1 tahun usianya dalam alam siber ini. ini pada ana penampilan jatidiri. dimana jatidiri kita, jatidiri orang muda kita, jatidiri keluarga dan jatidiri leluhur kita. semasa mereka bersampan berkolek dari tanah seberang memikul harap supaya nasib lebih baik ditanah baru, bagaimana kita membinanya ditanah baru ini. kita mula berpecar membawa diri. jatidiri kita luruh, luntur. siapa kami atuk! mungkin itu soal cucu nuri kepada dia suatu masa kelak. ana sudah meninggal saat itu. begitu juga kang mis dan kak ti. beliaulah khalifah keluarga ini waktu itu. aduhai.....
seperti janji ana kepada nuri, ana akan mengisinya walaupun tiada siapa lagi yg akan melayarinya. hanya ini sumbangan ana kepada keluarga ini.
ana bulat tekad utk meneruskan usaha ini buat tahun ke-2. semuga Allah merahmati dgn memberi ilham dan kesempatan waktu serta ilmu yg bermenafaat.

wassalam.
klang.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification