Monday, December 31, 2012

Tawaf Widak - Tawaf Selamat Tinggal

Assalamualaikum semoga kita semua di berkati Allah swt.
Hari ini adalah hari terakhir untuk kita berada di tahun masihi 2012. Bermakna kita sudah sampai ke penghujung hari dalam kalender masihi dan esok insyaallah kita semua akan bernafas di tahun baru 2013. Bermakna juga umur kita semakin menjadi pendek untuk terus kekal di dunia ini dan zahir nya ia bertambah banyak dari segi angka nya.

Begitu juga catatan perjalanan ibadah haji kami semakin hampir untuk sampai ke nokhtah nya. Meskipun sudah ada respon dari pembaca menyatakan pengakhiran entry ini didalam komen yang lepas namun saya berhasrat untuk menamatkan nya sebaik sahaja mendarat  di KLIA.

TAWAF WIDAK

Kami diarahkan untuk melaksanakan tawaf widak oleh TH pada 4 Nov 2012 jam 3.00 pagi. Ini bermakna kami sudah tidak berkesempatan untuk menunaikan solat subuh di Masjidil Haram kerana sebaik sahaja selesai tawaf widak kami perlu segera meninggalkan Tanah Haram dan dilarang untuk bergambar, membeli belah, membayar hutang bersukaria dan lain-lain. Begitulah beberapa pantang larang yang perlu dipatuhi.

Tawaf Widak adalah tawaf selamat tinggal dan ia merupakan suatu kemestian kepada penduduk Makah yang akan keluar meningglkan Makah. Bagi jemaah haji seperti kami keberangkalian tawaf widak sebagai tawaf selamat tinggal untuk kali terakhir adalah sangat tinggi. Entah berkesempatan lagi atau tidak bagi kami untuk datang mengunjungi Baitullah ini dimasa akan datang. Namun kami tetap berdoa agar ia bukanlah kali terakhir untuk kami berada disini dan kami memohon agar diberi peluang untuk kami datang lagi dimasa akan datang.

Selesai tawaf dan solat sunat kami terus berjalan keluar Masjidil Haram untuk pulang ke Maktab bagi menaiki bas yang dijadualkan bertolak ke Jedah pada jam 6.00 pagi. Kali ini saya tidak berasa terlalu sedih ketika meninggalkan Masjidil Haram. Barangkali kerana telah biasa dan tinggal agak lama disini dibandingkan semasa berziarah mengerjakan umrah dahulu. Tetapi perasaan sayu tiba-tiba hadir menusuk kalbu sebaik sahaja bas mula bergerak meninggalkan maktab dan lambaian para jemaah yang masih tinggal di lobi hotel mengiringi kesedihan ini. Baru lah terasa perjalanan ini sudah tidak berpatah balik dan bumi MakkatulMukarromah ini bakal di tinggalkan selamanya.

Saya menoleh keluar tingkap bas. Menara jam masih tetap berdiri gagah dan secara perlahan-lahan ia semakin rendah  ...rendah dan menghilang disebalik bangunan bangunan dihadapan nya...........ia lenyap bersama deraian air mata yang tak dapat dibendung......bayangan jalan-jalan yang dilalui ke masjidil haram saban hari diwaktu siang dan malam..suara penjual barang dagangan dikaki lima ,,suara keset mengaji alquran di gerai..gerai ...dan suara jemaah lain memanggil Haji..Haji...datang silih berganti...kesesakan di masjidil haram dan penuh nya dataran kaabah   ahhh...segala nya hadir dalam bayangan ingatan yang sukar untuk dipadam......apa pun saya memohon keampunan mu ya Allah sepanjang keberadaan saya disini jika ada perlakuan saya yang menjadikan dosa keatas diri saya mohon di ampunkan.......dan saya memohon agar haji kami adalah haji yang mabrur...bas  bergerak menuju Jeddah dengan lancar...

MADINATUL HUJAJ
Kami tiba di Madinatul Hujaj pada jam 10.00 pagi. Ia merupakan tempat transit bagi jemah haji Malaysia yang akan pulang ke tanah air pada keesokan hari. Ada 2 blok bangunan salah satu nya mempunyai 4 tingkat sebagai asrama penginapan. Satu lagi umpama gudang yang menempatkan bagasi dan untuk check in sekali oleh syarikat penerbangan.

Bersantai di Madinatul Hujaj -Teransit 1 malam sebelum berangkat pulang

Kami hanya berehat sahaja untuk menunggu penerbangan pulang yang dijadualkan keesokan hari pada jam 11 pagi. Ada sebuah gerai yang menyediakan masakan ala Malaysia sepeti soto, sate dan ABC disini. Kami sempat merasa bagi menghilangkan kerinduan kepada makanan kita yang sudah lama tidak dikecapi. Harga nya ...agak mahal juga..tetapi tiada pilihan  ..boleh lah....

Tiada sebarang tekanan disini kecuali ketika  cek in bagasi. Bagi mereka yang mempunyai bagasi melebehi 25 kg ia dikatakan akan dicaj mengikut lebihan kg. Bagi yang memasukkan air zam-zam sekali didalam bagasi akan disuruh untuk dikeluarkan..dan berbagai-bagai lagi versi yang boleh dan tak boleh dibawa semasa menaiki pesawat. Akhir nya tiba masa chek in tiada satu pun beg yang perlu dibuka setelah discan dan di timbang....yang melebihi had atau yang melebihi saiz yang dibenarkan untuk dibawa sebagai Hand Carry  segala nya tidak diteliti oleh petugas yang bertugas...segala nya mudah.......

Setelah selesai isyak hampir semua jemah haji telah merehatkan diri dikatil masing-masing..Kesemua mereka  tidak sabar untuk menunggu hari esok ..penerbangan pulang ke tanah air. Jam 2.00 pagi kami telah dikejutkan untuk bersiap ke lapangan terbang. Jam 4.00 kami bertolak ke lapangan terbang. Bas kami tiba agak lewat, Setelah solat subuh diairport kami terus berbaris dikaunter chek in dan terus ke kaunter imigresen. Jam 11.00 pagi Kapal terbang kami berlepas ke KLIA ..kali ini ia hanya pesawat Air Asia X yang disewa oleh TH.....
Bording Hall .menunggu pesawat untuk pulang

Penerbangan pulang ketanah air mengambil masa 8 jam..Meskipun pesawat agak kecil dibandingkan ketika kedatangan kami dahulu namun penerbangan kami dalam keadaan yang selesa. Tiada ribut atau hujan serta mendung yang kami tempuhi. Masing-masing melayan perasaan sendiri namun barangkali 1/3 dari jemaah yang menaiki pesawat ini mengalami batuk. Dan penerbangan ini cukup sinonim dengan  bunyi mereka yang batuk sepanjang penerbangan hingga ke KLIA.  Entah beberapa kali saya telena dan terjaga sambil memikirkan bagaimana saya selepas Pasca Haji ini...apakah perubahan yang berlaku pada diri, mampukah saya mengekalkan ibadah seperti mana di Tanah Suci.saya berharap agar ada perubahan positif yang dapat mengubah sempadan keimanan saya selepas ini..Insyaallah...Alhamdulillah akhir nya kami selamat tiba di KLIA jam 12.15 malam. Ia tercepat hampir 1 jam 1/2 dari jadual yang sepatut nya. Setiba nya di KLIA teringat kata-kata Prof Kamil .."Hj jangan lupa sampai sahaja KLIA lakukan solat syukur...dan lihatlah berapa ramai yang melakukan nya".....benar ketika semua jemaah ceria menunggu bagasi masing-masing saya dan beberapa orang jemaah sahaja yang menuju ke surau yang terletak bersebelahan dengan tempat menunggu bagasi...jemaah yang mengikut kami tak sampai pun 10 orang......kami adalah jemaah yang terakhir keluar dari ruang ketibaan ....Emi dan Syam sudah menunggu kami di muka pintu ....Kami pulang ke rumah menaiki kereta emi...sebagaimana beliau menghantar kami ke Kelana Jaya ...terima kasih kepada semua yang menunggu kami terutama KTS dan keluarga di KLIA...

Akhir nya kami ingin memohon kemaafan kepada semua yang membaca blog ini jika sepanjang entry saya ada yang terguris di hati, ada yang terasa dan tersinggung..Saya memohon keampunan tiada terniat pun di hati saya hanyalah pengalaman saorang hamba Allah yang daif dan serba kekurangan yang mencari keredhaan ilahi bagi mengubah sempadan keimanan diri..yang baik jadikan lah tauladan yang buruk hanya datang dari saya dan jadikanlah sempadan.