Thursday, December 20, 2012

10 ZULHIJJAH 1433 - MINA

Mina pagi 10 zulhijjah

10 Zulhijjah kebiasaan nya kita menyambut Hari Raya Korban atau  Eidul Adha.di tanah air dengan takbir dan tahmid.

Kami tiba di Mina sekitar jam 8.00 pagi. Tiada sambutan hari raya disini. Ia seperti hari hari biasa dan kebetulan ia juga jatuh pada hari jumaat. Juga tiada sembahyang jumaat didirikan. Takbir juga tidak kedengaran. Dalam erti kata lain ia tiada sambutan hari raya korban untuk kami.
Kami memasuki kemah yang telah disediakan dengan mencari no petak. Agar sukar juga kerana petak yang disediakan untuk kami berada di tengah-tengah kemah. Sebaik menjenguk kepala kedalam kemah ia kelihatan sudah dipenuhi oleh para jemaah yang tiba awal. Akhir nya dengan kerjasama semua pehak secara berinsut-insut dan mengecilkan ruang kami melabuhkan badan yang hanya muat-muat untuk berbaring secara lurus sahaja. Itu lah ruang yang diperuntukkan untuk setiap jemaah haji..ia mengingatkan kita tentang ruang yang ada di dalam liang lahat yang hanya cuma seluas tubuh badan kita sahaja. Kepala bertemu kepala dan kaki bertemu kaki dengan yang lain ....Subhanallah....saya tetap bersyukur kerana masih ada ruang untuk berteduh dan merehatkan badan.....alhamdulillah....

Kami menanti untuk melontar Jamratul Qubra. Pada hari ini jemaah haji hanya akan melontar di jamratul Qubra sahaja dan setelah selesai boleh membuka ihram selepas bertahalul awal. Pengumuman di buat oleh pehak Tabung Haji kepada semua jemaah Malaysia untuk berehat di kemah masing-masing terlebih dahulu. Pehak Tabung haji akan membawa rombongan jemaah dari Malaysia pada petang nanti sekitar jam 6.30 petang bagi menunaikan ibadah melontar. Untuk ketika ini kami dinasehatkan supaya berehat dikemah masing-masing dan tidak mendedahkan diri dengan cuaca panas di luar kemah bagi mengelakkan sebarang masalah kesihatan.

Pada awal nya kami akur dengan arahan tersebut tambahan lagi dikabarkan juga keadaan di Jamrah ketika itu sedang sesak dengan orang ramai untuk melontar. Namun sejam kemudian sudah ada beberapa orang jemaah haji yang memasuki kemah kami dan menukar pakaian ihram kepada pakaian biasa (seluar dan baju) yang berjahit. Sekaligus mereka menjadi perhatian orang ramai dan menjadi tumpuan untuk bertanyakan pelbagai soalan...terutama keadaan di jamrah ketika itu dan berapa jauh jarak dari kemah kami dan lain..lain.
Secara umum nya jarak dari kemah kami ke jamrah ialah sekitar 5 km dan mengambil masa 2 jam pergi dan balik. Ia terpaksa melalui 2 terowong dalam keadaan jalan mendaki ketika pergi dan menurun ketika balik. Perlu membawa bekalan air secukup nya dan makanan ringan jika perlu kerana tiada air disediakan sepanjang perjalanan pergi dan balik ketika melontar. Dalam cuaca panas digalakkan membawa payung untuk mengelakkan panas yang melampau. Ketika ini kata mereka keadaan didalam terowong agak sesak tetapi masih boleh bergerak dan pergerakan hanya dalam keadaan sehala ketika pergi dan balik. Dengan erti kata lain ia selamat dan tidak bertembung sesama sendiri diantara yang pergi dan balik.

Sejam kemudian beberapa orang lagi jemaah sudah kembali dari melontar dengan pergi sendiri tanpa bantuan tabung haji. Mereka membawa cerita yang agak meyakinkan mengenai perjalanan dan suasana di Jamrah. Kata nya di Jamrah orang tidak ramai ...boleh pilih tempat untuk melontar ....terowong juga tidak di penuhi oleh jemaah haji.....mudah lah dan lega bila telah selesai melontar....haji ikut je papan tanda dan ia bergerak secara sehala.....

Ia sangat menyakinkan kami. Akhir nya keputusan diambil selepas solat zohor kami bertolak ke Jamrah secara berkumpulan bersama pasangan-masing-masing. Cuaca masih panas. 500 meter selepas perkemahan kami memasuki trowong yang pertama. Secara pandangan mata biasa waktu itu tidak ramai jemaah haji yang menuju ke Jamrah kebanyakkan mereka bergerak secara kumpulan dengan pemegang bendera atau papan tanda di hadapan. Kami mengorak langkah dengan  selesa menyertai mereka dengan membawa uncang berisi anak batu. Kebanyakkan kumpulan bergerak dengan diketuai oleh saorang mutawif yang bertakbir dan bertahmid malah ada yang membawa alat pembesar suara. Kami tidak mempunyai ketua..bergerak sendiri dan mangikut mana-mana kumpulan dari negara-negara lain yang bertakbir serta bertahmid. Suasana agak meriah ...

Melepasi satu terowong kami melalui laluan yang terbuka. Disebelah kanan kami bukit batu yang didiami oleh para jemaah yang tidak mempunyai tempat tinggal dan hanya mendirikan kemah sementara. Hampir 500 meter kami memasuki trowong yang kedua..jarak nya hampir sama seperti trowong yang pertama cuma ia semakin berada diparas yang tinggi.....hampir 1 jam perjalanan akhir nya sebaik sahaja keluar dari trowong yang kedua tersergam sebuah kompleks yang besar berada dihadapan mata. Kompleks Jamrah. Ia setinggi 4 tingkat dan kami menuju terus ke tingkat 3.

Ia merupakan sebuah bangunan yang sangat besar dan luas serta lapang seperti padang bola. Di tengah-tengah nya terdapat sederetan tiang yang yang dikelilingi kawah terbuka. Ada 3 tiang yang berjarak agak jauh antara stu sama lain. Di kawah ini terletak nya Jamratul Sugra atau kecil, jamratul Wusta atau tengah dan Jamratul Aqobah (besar) yang terletak dihujung sekali.

Kami terus menuju ke jamrah yang paling hujung (Aqobah). Ternyata pada hari itu keadaan memang sangat lapang. Kami tidak perlu berebut dan berkejar-kejar untuk melontar. Selepas memilih kawasan yang sesuai kami pun melontar kedalam kawah tersebut sejumlah 7 anak batu yang kami bawa  satu perstu dengan penuh yakin. Selesai melontar kami mencari sudut yang selesa untuk bertahalul awal. Alhamdulillah selesai bertahalul kami mengucapkan tahniah antara satu sama lain. Tubuh badan terasa ringan seolah-olah baru terlepas dari suatu beban yang sangat berat.
Sebaik melepasi trowong kedua pulang ke kemah..perasaan yang sukar digambarkan.

Kami meneruskan perjalanan pulang ke kemah. Ia merupakan suatu perjalanan pulang yang sangat santai..dengan minda yang kosong...kami sampai ke kemah melewati jam 4.00 petang....tatkala majoriti jemaah kita masih berihram dengan menjaga segala pantang larang dan menunggu ketika yang sesuai untuk pergi melontar kami telah selesai dengan suatu rasa yang sangat syahdu dan sukar untuk dinyatakan.

Akhir nya ia suatu menifastasi yang dapat dizahirkan bagi meruntuhkan ego saorang hamba disisi Allah.SWT.


 

Jumpa lagi..

20/12/2012  Ia hanya sekadar tarikh. Tiada yang signifikan.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification