Friday, March 23, 2012

Suatu Catatan

Assalamualaikum Semoga dirahmati Allah.

Malam Akhir
Malam ini merupakan malam akhir anak-anak emi akan berada dan bermalam bersama kami selama 2 minggu. Ia merupakan suatu tempoh yang lama jika dihitung semenjak awal kehadiran mereka di rumah saya. Tetapi apabila sampai tempoh nya ia terasa sangat pendek dan pantas. begitulah Allah SWT menciptakan masa kepada kita didunia ini. Ia datang dan berlalu tanpa kita sedari. Sebab itulah Allah turunkan surah "Wal Asr" kepada umat nya.

Secara lahiriah nya mereka semakin rapat kepada kami terutama yang kecil. Sudah ada jalinan "Chemistry" "lulut" kata orang jawa kita diantara kami dengan mereka. Walaubagaimanapun hubungan ayah dan ibu dengan anak-anak tidak dapat diputuskan.Sudah pasti yang besar berasa sedikit sebanyak kerinduan kepada kedua-dua orang tua nya. Insyaallah  tengahari esok mereka akan bertemu semula. Dan bakal berakhirnya suatu tanggungjawab yang diamanahkan kepada kami sekeluarga. Alhamdulillah sehingga kini amanah itu dapat ditunaikan sebaik mungkin.

Apa yang pasti rumah kami bakal sunyi semula. Ia kembali kepada sebelum nya. Terasa jugak sayu  apabila anak-anak kecil ini bakal kembali kerumah mereka semula. Tiada lagi ketawa kecil, jeritan nyaring, pergaduhan serta perbalahan adik beradik, usik mengusik membawa pertengkaran dan berakhir dengan tangisan, lama-kelamaan segala nya menjadi biasa kepada kami. Disebalik itu ada kemeriahan yang berlaku. Ada keceriaan dihati kami.

Umrah Mabrur
Itu lah yang diharapkan apabila kita pergi ketanah suci setelah mengerjakan umrah dan kembali ke tanah air. Ia merupakan suatu pengalaman individu yang sangat unik. Setiap individu yang kesana akan pulang membawa bersama pengalaman beribadah di rumah Allah terutama bersolat dihadapan kaabah dan di Masjidil Nabawi dimana makam Rasullullah di tempatkan. Insyaallah kita bakal mendengar kesah pengalaman emi dan syam sepanjang mereka berada disana.

Emi dan Syam merupakan mereka yang beruntung. Di usia muda telah diberi peluang dan dijemput oleh Allah SWT untuk mengunjungi nya. Mereka berdua sanggup meninggalkan anak-anak yang masih kecil untuk menyahut panggilan Nya. Ia merupakan suatu pengorbanan yang sangat tinggi. Kalau saya sekalipun dalam situasi itu mungkin belum sanggup untuk menyahut cabaran seperti itu. Tahniah saya ucapkan kepada mereka berdua ternyata anak-anak, harta benda, kerjaya, business bukan menjadi suatu halangan bagi mereka untuk ke tanah suci dalam tempoh yang agak panjang. Berserah kepada Allah SWT, bertawakkal dan bermohon kepada nya. Dan percayalah hanya kepada Allah kita bergantung harapan dan segala nya telah ditentukan oleh nya.

Suatu Permulaan Kepada cabaran Baru
 Umrah. Ia bukan suatu kebanggan. Malah ia merupakan suatu cabaran baru dalam fasa kehidupan kita sebagai umat islam. Ada cabaran dan dugaan menanti kita. Mampukah kita meneruskan amal ibadat kita seperti di tanah suci setelah kita kembali ketanah air sendiri?. Mampukah kita mengekalkan momentum solat malam kita seperti di sana. Mampukah kita mengekalkan solat kita secara berjemaah, mampu kah kita berubah persepsi kita dari sebelum nya kepada persepsi yang lebih baik terhadap tuntutan agama kita..atau kita kembali seperti asal sebelum keberangkatan kita ke sana setelah kita kembali semula..ke rumah kita.
Ia merupakan suatu cabaran..Dugaan yang sangat besar. Saya sendiri masih tertewas dengan pengaruh persekitaran yang ada disekeliling. Subhanallah..Semoga kita yang pernah mengunjungi nya sentiasa tidak putus asa mencuba dan terus berusaha melawan godaan tersebut dan merasai kemanisan beribadah sepertimana ketika kita berada di sana. Sekurang-kurang nya ia dapat mengubah sempadan keimanan kita. Walaupun seinci........tapi signifikan.








2 comments:

Suria said...

Salam..
Setiap hari saya tidak lupa mendoakan agar anak-anak menjadi anak yang soleh dan baik budi pekerti mereka. Tak lupa juga kesejahteraan ibu dan bapa saudara mereka yang sanggup menjaga mereka semasa ibu dan bapa mereka mencari keredhaan Allah di Tanah Suci...Abang Danuri dan Kak Ida, hanya tuhan yang mampu membalas jasa dan keikhlasan kalian...

Anonymous said...

foto yg sangat semental...
anak kalaupun lupa ayah dan ibinya
hanya sementara.
kemudian menjadi semakin akrab.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification