Tuesday, August 3, 2010

johor

dengan nama Allah Yg. Maha Pengasih dan Penyayang. selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw. apa khabar semua.

malam ini ana ada di johor. kota tinggi. hotel mayers. johor memang agak asing buat ana. selain bt. pahat dan pt. raja, ada sekali dua ke j.b. lain-lain tempat, tidak pernah sampai. oleh itu perjalanan hari ini agak menarik. interesting dalam menambah pengalaman hidup.

sebelum sampai johor, ana telah singgah di melaka. merlimau ana jumpa kawan lama. sudah beberapa tahun tak jumpa sudah tentu banyak ceritanya. kalau dulu semasa sama-sama di damansara pun banyak ceritanya, walau duduk sebelah meja; inikan dah lama tak bertemu.
banyak perkembangan beliau yg telah semakin berkembang. terbaharu telah naik pangkat lagi. tahniah wak! kerana itu dia belanja makan assam pedas di muar. memang sedap; apatah pula makan free...

dari muar masuk semula ke highway melalui interchange paguh, ana melalui jalan lama. memang lain kala melalui jalan kampung. feelnya lebih sedikit. anak-anak tentu boring dan resah dan akan memilih highway yg pastinya kondusif. tetapi bagi ana pastinya ada nostalgia. begitu juga utk sampai ke kota tinggi, menempuh laluan lama.

kota tinggi tidak besar. lebih kurang tk. intan, sekali pusing sudah jelajah semua laluannya. tetapi setelah check-in, sekali lagi pusing; terasa ada kelainannya kota ini. pertama, ianya agak sunyi dari hirok pikok kota. ianya tenang. agak aneh dinegeri yg berjiran dgn kota singa, peniaga melayu agak ramai. kedai-kedainya majoriti jurujualnya gadis melayu yg manis-manis belaka.bangla dan indon, hampir tidak kelihatan. mungkin mereka duduk dalam ladang!

kota ini juga sungguh convineant. pasar basah buka waktu petang dan maghrib. tempatnya ditengah bandar dan bersekali dgn penjualan barang keperluan harian, malah ada kedai eletronik. emporium? mulanya kami tidak menemuinya, setelah pusing dua kali baru kami sedar ianya tidak jauh dari pasar basah. sesuai dgn tempat, harganya juga berpatutan. sempat juga ana sambar tiga helai, kalau kat klang nak beli satu pun susah; satu faktor pembelian sebagai kenangan sampai kat kota tinggi. dah keluar, teringat esok balik nak jumpa ebal; masok balik sambar satu lagi t-shirt camel active buat ebal. org tua memang selalu macam tu, kalau beli utk sendiri akan teringat anak-anak. arwah bapak pun dulu macam tu, tapi taklah camel; ikut kemampuan, cap pagoda sahaja...

esok ana nak tengok dusun buah-buahan PPNJ kat sg. lebak. buat contoh projek di kuala selangor. pengalaman org sebenarnya sangat berguna dijadikan panduan. itu sebab org tua sangat diperlukan dalam keluarga. walaupun istilahnya quran buruk; spiritnya sangat kuat..
sabelum balik hotel, kami makan di restoran mj. kedainya bersih, makanannya sedap. tempat ni kami dapat setelah bertanya dgn jurujual pasaraya. sebenarnya banyak yg ana pelajari hari ini.

bagaimana pula dgn esok..
muga lebih baik..
wassalam..

5 comments:

Ini Iqbal Nasir said...

dah kantoi dah baju ape yg abah nk kasi...

KnM90 said...

paman..da smpai J.B tu jgn lpe pekene mee bndung nye..so0o0dap..

Anonymous said...

abah,
berapa hari ka cna??
sorang ker??

-nahar-

Keluarga USA said...

Makan jangan tak makan, sebelum puasa ni :)

pe said...

as-salam,
dah balik pon. 2 hari je...
kitak mamam mee bandung muor...
sodap giler.. tu pon yg kurang populer..
mee bandung central ari tu tutup..
puasa kot..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification