Sunday, August 8, 2010

tk. kemang

Asalammualaikum. Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. denganNya kita memperolehi segala kebaikan dan rezeki serta perlindungan. selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw yg menunjuki kita jalan-jalan lurus penuh kerahmatan. juga fatihah buat kedua ibu-bapa kita yg melahirkan, mendidik dan menyayangi kita hingga mengenal sempadan buruk -baik kehidupan.
ana baru balik dari tk. kemang. lusa ianya akan menjadi lokasi melihat anak bulan. esoknya kita akan mula berpuasa atau sebaliknya. bagai satu ketentuan pula dalam diari hidup ana, beberapa hari sebelum puasa kami akan bercuti. suatu ketika dulu, kami bercuti di pangkor. masa itu ana berkerja di tk. intan, jadi senanglah ana punya perhubungan dgn pusat percutian tersebut. sekarang dah balik klg. terasa jauh pula ianya dari kami dan tempat penginapan yg dulu kami duduki telah hilang no. teleponnya. oleh itu kami memilih port dickson pada kali ini. mudah utk sampai dan kalau tak dapat tempat boleh balik semula, berkelah sehari sahaja.
semunya bermula selepas kenduri kawin nahar. kak sinah mengadu kepenatan lantaran menguruskan event tersebut. memang ana relax je. ana ada penyakit, tak boleh tension jadi kak sinahlah yg beria-ia. kesannya beliau yg tension dan berangan-angan kalau dapat rehat di satu tempat yg tenang- alangkah baiknya. memang kita perlu change direction kalau menghadapi kebuntuan. keluar dari hirok-pikok kebuntuan itu dan melupakan. tetapi ana agak sebok begitu juga saly. individu yg kami harapkan bagi menguruskannya masih berkursus di klia. maka ianya telah terdiam dalam lembaran perancangan.
minggu ini kami mempunyai kelapanan. begitu juga saly. beberapa minggu yg lalu beliau ada tournament futsal di uitm. tetapi oleh kerana tergesa-gesa, tempat penginapan tidak dapat diperolehi terlebih dahulu. tahun sudah nahar dan mak adek-adeknya telah bercuti di PD dgn tidak berperancangan. sampai sana baru cari penginapan. dapat. di kynas resort tempat kita punya family gathering dulu yg diatur oleh emy-sham. kali ini juga kami guna kaedah yg sama. tetapi semasa keluar rumah, terperengok jiran sebelah yg bertanya nak kemana dgn beg besar. maklom ana ada penyakit, selain pakaian banyaklah bekalan ana. roti perang, quarker oat, susu tepung; malah ana sempat masak nasi beras ponni siap laok dan sayur. tu yg nampak macam nak boyong tu. jadi kenalah kami bagitau nak bercuti di PD. malu besar ni kalau tetiba esok pagi dah ada kat umah!
cuaca baik semalam, 7 ogo 2010. tengah hari pada waktu kami berankat, mentari tidaklah seterik mana. perjalanan juga baik, dari bkt. raja terus keluar di PD. mulanya kami ingin mencari makan dahulu, tetapi kata kak sinah lebih baik cari penginapan. itupun yg kritikal. kalau gagal, kenalah bermalam kat klg. hotel rivervew pun tak mengapa asal tak balik malam tu, mana nak sembunyi muka pada org kg yg dah tau.... mulanya pergi hotel segi, sebelah marina cove, ada bilik suit, rm650. waw... 3 bulan sewa rumah. pergi sebelah, ada kondo rm500++ lebih kurang sebelumnya. kita pun pusing tk. kemang. ada banyak hotel termasuk yg tutup dan resort. yg kami ingat dan akan tanya dulu adalah resort kynas. itu pun yg kami tahu. nampaknya macam ramai penginap kerana ruang parking penuh. masuk, tanya; ada satu saja tinggal bilik kosong. sewa rm150. bagitau kata orang gomen dapat kurang rm20. minta tilam tambah satu rm20. jumlah rm150. tetapi kena letak rm200 tunai. no crd card.
tempat ini nostalgic buat ana. sudah 3 kali keluarga ana bercuti di PD, semuanya disini. yg paling mengesankan teringat family gathering bersama arwah mak. kawasan belakang resort sudah di up gradekan. tapak parking berturap. rasanya kawasan belakang telah kecil sedikit. tapak padang volyball dah tak ada. padang tinggal separoh utk aktiviti telly match. nampaknya memang ada acara hari keluarga pada hari itu. 2 group lagi. satu lagi diatas tempat kita buat dulu. manakala kolam renang dan pantai masih spt dulu.
bulan ini bacaan gula ana agak tinggi. dr. zul menasihati agar banyak buat excersice. katanya yg paling baik berenang. dengan berenang seluroh badan kita akan bergerak. kaki, tangan dan pinggang. mengingatkan itu, sepetang ana berendam dalam kolam. memang betul, malam itu baru terasa kesannya. aduh..... sakit-saakit semua. pantai diluar resort juga pada pandangan ana ada ciri-ciri privacy. pengunjung tidak ramai dan airnya jernih. tetapi bukit di kiri kanannya telah dimajukan dgn pusat peranginan baru. tidak tahu berapa lama keindahan pantai, pasir dan air jernih dapat bertahan. sempatlah juga kami mandi laut beberapa ketika sebelum mandi kolam pula sehingga dekat nak maghrib.
kedai makan memang banyak kat sini. pergilah arah tk. kemang, ada banyak sepanjang jalan dgn dihiasi lampu warna warni. setelah memilih kedai yg banyak pengunjung, kerana kata org itu indicator makanan sedap maka kami pun memesan makanan. waw... inilah masalah makan ditempat percutian. seingat ana telah 3 lokasi perkara yg sama berlaku. pertama di pangkor, sangat lambat hingga kami keluar cari kedai makan lain. kedai lain juga serupa, malah banyak bahan telah habis dan tidak ditambah kerana nak habiskan stok sebelum puasa. kedua di langkawi, lambat yg amat dan oder lain, dtg lain. mengamok ebal... kali ini, aduhai..... lambat, lambat, lambat.. sampai nak tertidor menunggu. mujur tak ada ebal.. kitaorg ingat juga kat ko bal..
malam itu semasa ana membaringkan badan dalam suhu dingin ekon, terasa betapa nyaman suasana. sedang di loby, kakaoke masih gairah mendendangkan lagu-lagu pilihan pengunjung. sebahagian besarnya sumbang mambang. lalu teringat beberapa tahun dahulu, sewaktu kita berkakaoke, begitu jugalah pada pendengaran pengunjung lain... terutamanya pada waktu emy menyanyi... pagi ini, hujan turun. ana yg bercadang nak jalan-jalan di pantai tergendala. mungkin ini akibat dari mereka yg berkaraoke tadi malam....
dalam perjalanan pulang, ana merasakan betapa bersyukur kerana masih dapat menikmati keindahan kehidupan ini walau hanya ditempat sendiri. kalau nuri bercerita perjalanan mekah, london, kk dan cina, cerita johor, tk. kemang juga sangat mengesankan. perjalanan ini walau dimana boleh memberi kita erti kehidupan. mengembaralah utk menjadi lebih dewasa.
wassalam.

5 comments:

Iqbal Nasir said...

hahaha...x pe...x kisah pun...

Anonymous said...

ala..knp xbgtau jd g PD..klu xleh jmpe...apelh...
-nahar-

pe said...

ye kee... x bg tau ....

Anonymous said...

sally- huhu~ kite la tu yg lupe nak bgtau abg naha... =) hikhik.. ;p

pe said...

next time, boleh ajak sekali ebal bila dia cuti

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification