Thursday, May 2, 2013

1 MEI SELAMAT HARI PEKERJA

Semoga di rahmati Allah

Kelebihan Bekerja
Dari Abu Hurairah RA kata nya Rasulullah SAW bersabda mksud nya:

 Siapa yang mencari dunia yang halal untuk menjauhkan diri dari meminta - minta, 
dan usaha untuk keluarganya dan untuk baik dengan tetangganya akan dibangkitkan 
oleh Allah pada hari kiamat dengan muka nya bagai bulan purnama, dan siapa yang
 mencari dunia halal untuk memperbanyak, berbangga dan sombong akan bertemu 
dengan Allah pada hari kiamat sedang Allah murka pada nya.

           Hadis diriwayatkan oleh Abu Laith al-samarqandi didalam tanbih al-ghafilin bab 61.

Hadis ini menunjukkan bahawa bekerja merupakan perkara yang dituntut. Ini enunjukkan kita perlu berusaha dalam meneruskan kesinambungan hidup. Dengan modal insan pekerja dapat melaksanakan tanggungjawab dengan kreatif inovatif dan bermutu. Dengan tahap disiplin yang tinggi sudah tetntu dapat menghasilkan natijah dan perkhidmatan yang cemerlang.

Sesungguhnya Islam menentang keras budaya malas, ponteng kerja dan sikapacuh tak acuh atau sambil lewa dalam melaksanakan kerja yang diamanahkan.. Dengan sikap seperti ini sudah pasti akan menghasilkan kegagalan dan kemunduran bahkan memberi kesan kepada negara untuk mencapai wawasan yang gemilang.

Kata pujangga: carilah rezeki yang halal dan jauhi rezeki yang haram. Hindarkan diri mu untuk mengemis kepada yang lain. Berdagang itu lebih baik daripada menjadi pegawai atau makan gaji. Gunakan wang mu untuk berdagang dan hiduplah dengan sederhana.


Sabda Rasulullah SAW daripada Al Miqdam bin Ma' dikarib al-Kindi RA maksud nya:

      Sesungguhnya sebaik-baik yang dimakan oleh seseorang ialah hasil pekerjaannya sendiri.
      Dan sesungguhnya Nabi Allah Daud memakan hasil kerja nya sendiri.
                                                              Riwayat Al Bukhari dalam kitab al-Buyu (2072)

Abu laith al-Samarqndi meriwayatkan dengan sanadnya dari Nasir bin Yahya berkata: Bahawa Nabi Daud sering keluar dengan menyamar. lalu bertanya dengan seseorang tentang kelakuannya, maka pada suatu hari Malaikat Jibrail AS menyerupai diri sebagai anak Adam sehingga ditegur oleh Nabi Daud. Hai pemuda apakah pendapat mu tentang Daud?. Sebaik-baik hanya ada satu sifat yang kurang baik. Di tanya apakah itu?.  Jawabnya iamakan dari Baitulmal, padahal tiada saorang hamba yang lebih disayangi oleh Allah lebih daripada orang makan hasil tangannya sendiri.

Maka kembalilah Nabi Daud ke mehrabnya sambil menangis memohon kepada Allah: Ya Allah ajarkan kepada ku usaha yang dapat aku kerjakan sehingga aku tidak lagi mengambil belanja dari Baitulmal. Maka Allah mengajarkan kepada nya membuat pakaian perang dan membentuk besi ditangannya sehingga bagaikan adunan, maka bila telah selesai dari melayani hajat rakyat nya maka ia kembali ke rumah membuat baju besi dan dijual untuk belanja keluarga nya. Demikianlah firman Allah yang bermaksud:  Dan kami bentukkan besi untuk Daud dan kami ajarkan kepadanya pakaian perang dari besi untuk menjaga kamu dari senjata ketika perang.

Tahniah kepada yang bekerja sendiri.... anda lebih baik dari saya.....

SELAMAT MENYAMBUT HARI PEKERJA.

jumpa lagi.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification