Wednesday, April 21, 2010

zzz

gambar paling mengesankan. terutama lihat cukin bapak yg koyak tu... like father, like son.. aduhai... cekedingnya ana..
korang boleh agak sapa yang kita adap tu... sapa sangka akhirnya lecturer... ingatkan jadik kiayai. dari dulu memang ana tak tau nak posing... terok betul. tak de langsong ciri-ciri nak hensem. tahun 63 ke 64...
gambar raya tahun 73. amik kat sekincen. ana pun dah nampak sikit hensem. emi ? bawah bangku kot.
inilah kakik kalian semasa berbulan madu. mungkin di tk. intan.

masih ada lagi beberapa yg belum di scan. sekiranya ada kesempatan akan di up-load foto kak ti dan kang mis ketua kita. boleh banding mirip wajah siapa..

wassalam.

23 comments:

Anonymous said...

thank you paman amat for the pictures...memory lama di rumah embah, apalak tak hensem, semua2nya hensem...yang kelakarnya gambar emak mengadap paman nok masa baby...gayanya macam emma sikit2...hehehe!!!

Paman N said...

Mana engko dapat gambar ni...
Very Touching......

Anonymous said...

very nostalgic...

Anonymous said...

yeah...
very touching
very nostalgic.
very emotion...

Anonymous said...

Memang touching lah paman...full of lasting memories...ingatje masa kita kecik2 ngan kak niah, selalu kena tinggal kat rumah embah, pasal emak ngan abah pergi dating kat sungai besar...bila balik je, rambut emak style lain...hehehe!!

paman nok said...

Betul lah tu yang jadi mangsa kena jaga dan layan engkorang tu taklain PAMAN NOK lah masa tu...bukan paman amat...

kts said...

salam,
selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw, terutama pada hari jumaat yg berkat.
tu baru paman nok jaga, korang dah cukup brutal, kalau paman yg ni jaga.... tak taulah korang jadi apa sekarang....
kah..kah...kah....
anyware, kenapa kita boleh ketawa sekarang
sedangkan pada masa tu kita merasa susah dan kekurangan! coz kini kita telah berubah & ada peningkatan. so what! syukur yg mesti dipanjatkan kehadirat Allah swt walau dimana kita berada. [ khutbah pagi jumaat.]

paman Emi la said...

salam..
apasal gambar aku takder masa nie?? @ aku ke tukang ambik gambar??. apapun itulah kenangan yang tinggal untuk tatapan anak cucu semua ahli keluarga.
kita pun tak pernah melihat gambar2 nie sblm nie. kalau ada lagi postkanla.. boleh dikongsikan nostalgia "keluarga bahagia suatu masa dulu di kampung yang indah".
kalau hari ini kita boleh senyum & gelak dengan senang melihat gambar ini.. apa lagi dulu bukan?? segalanya adalah milik mereka.. walau susah.. semuanya indah budak-budak bukan.. mesti seronok bukan?? (kena tanya pemilik & semua yang pernah merasai kehudupan dizamann itu). hanya mereka yang tahu..

halimi sakijan said...

gambar yg 1) actually mengharukan juga kan itulah kenangan (mungkin paling indah)d antara si penulis entry dgn ayahdanya sepanjang hidupnya..
2)kenangan seumur hidup kpd baby tu yang telah berjaya dlm hidupnyer (mungkin dipun takder gambar nie kot?). dengan abg yg sulung khusuk membaca & yg tengah tu macam nak nagis jer tak dapat jajan.
3)tak sangkakan keluarga kita nie sejak dulu memang dah memotretkan setiap kali hari raya menjelang..
4)alfatihah untuk mereka.. apapun ianya adalah gambar kenangan untuk tatapan semua ahli keluarga. (mungkin itu juga yang mereka fikirkan dulu bukan?).

apapun memang gambar nie menggamit kenangan kita pada satu ketika dulu..

halimi sakijan said...

Semakin hari usia kita..
semakin berlalu kenangan terindah..
semakin datang saat itu..
semakin kita berasa salah.
hari ini adalah dugaan
hari semalam adalah kenangan
hari esok adalah penantian..
hari-hari adalah perjalanan..
jika dulu kita susah..
jika dulu kita kecil
jika dulu kita pelajar
jika dulu adalah segalnya kehidupan...
PERCAYALAH.. SEGALANYA TIDAK AKAN BERULANG...
ITULAH KEHIDUPAN...

Anonymous said...

alamak emi, engkau bagi itah sedih ajelah...kepada paman nok, thank you for babysitting, sorrylah kalau kitorang brutal, banyak pahal orang yang menolong tau!

paman nok said...

Salam kepada semua Solawat kepada Nabi junjungan Muhammad SAW.
Terharu betol tengok gambar-gambar tu teringat mereka yang telah tiada..sehingga terbawa ke mimpi
aku jumpa arwah emak...dia nampak gembira aku peluk dan cium dia Subhanallah..dah lama tak sedekah fatihah kat dia..semoga roh nya sentiasa dirahmati Allah alfatihah ..AMIN.

kts said...

salam semua,
beruntung ko nuri, bermimpi jumpa arwah mak.
sepanjang ingatan ana tak pernah mimpi berjumpa arwah. maknanya ruh ko berjaya mendekatinya. jiwa ko sebenarnya lembut, tenang dan stabil.
mimpi walaupun dikata mainan tidur, sebenrnya ada massage yg tersembunyi.

wallahualam.

kts said...

salam semua.
selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw.
silalah kunjungi fb ana, disana telah diupload foto diatas yg boleh diinlarge. kalian lihatlah wajah kakik mirip pamn emi. memang benar kata pamn nok... very touching..

subhanallah..

Anonymous said...

Betullah, paman nok untung dapat mimpi jumpa embah...kita kat sini selalu kalau sorang2 terasa macam ada orang memerhati...ingat tak arwah embah kan selalu duduk aje mendengar kita bersembang, mengaji, jadi pemerhati...sayu kita bila ingatkan zaman di pasir panjang...

itah

paman nok said...

Pasir Panjang dah tak seperti dulu lagi. Rumah tua itu sudah hilang seri nya, kata paman amat dah "suwong" nampak nya kita gagal untuk mempertahankan keadaan fizikal nya. Namun semangat rumah itu rasa nya sekarang semakin subur semula didalam blog ini. Memoir kita sedang melayang mengenang semula Jaman-jaman manis kita semasa disana. Rumah cilik yang berloteng, ketika engko nangis ditinggalkan emak dan abah engko pergi Sekinchen nonton wayang di Panggung LEE KONG dan akhir nya disusukan oleh arwah embah..Memoir itu semakin jelas dan membesar, mendekati kita mendekat-dan semakin mendekat tatkala usia kita semakin menginjak tua umpama filem lama yang ditayangkan semula..begitulah kehidupan ini kata Paman Emi..dalam puisi nya yang tak puitis..Tapi kita perlu sedar kehidupan ini perlu diteruskan. Penerokaan di tempat-tempat baru perlu lakukan, pembinaan kejayaan hidup perlu dilaksanakan, ikatan kekeluargaan perlu diperteguhkan, keikhlasan membantu sesama kita perlu dipraktikkan bagi kelangsungan keluarga ini dalam mencapai kejayaan bersama dimasa hadapan tanpa mengira dimana pun kita berada. Tazkiroh sikit pagi-pagi ni lepas sarapan.
Catitan*
(Arwah kakik akan mmemberi tazkiroh nya semasa sarapan pagi kepada anak-anak nya.Ia sesuatu yang wajib. so kitaorang tak boleh lari dari mendengar syarahan nya. Sarapan, dan makan malam wajib bersama dengan nya).

kts said...

salam semua,
selawat dan salam buat Nabi Junjungan saw.
itu dulu nuri...
sekarang...
tazkiroh di beri oleh astro dan tv semasa makan.
yg akan datang...
generasi anak-anak yg akan mengetahuinya..
kami dah tak ada lagi..
nampaknya...
dunia akan dirosakkan..
agama akan dijauhkan...
kesimpulannya...
kiamat semakin menghampir.

wallahua'lam

Anonymous said...

Terkenang kita waktu pagi, kakik pergi masjid, balik aje, semua orang kena bangun...sembahyang, lepas tu ngaji, sambil embah buat sarapan...tengah sarapan, kakik bertazkirah...emi, ingat tak masa engkau menyorok kat tepi rumah pasal tak mau ngaji, terasa masih semalam aje ia berlaku...huhuhu..

Anonymous said...

Ye ke paman emi nyorok tepi rumah tak nak ngaji
baru tau...wah kantoi..

Anonymous said...

haah, dia selalu last sekali bangun, lepas sembahyang, terus lari dia, tak nak ngaji...kita nampak mana dia nyorok, tapi diam aje, an accomplice...hehehe!!!

salbiah said...

eee...btol ke,pmn emi?????? haha.. kantoi! =)

Anonymous said...

ahahaha Paman emi tak response tu betul lah tu keh.keh..keh Apa pun zaman tu memang happening bila diingat sekarang kan..

SaudagarKelapa said...

oo...itu ke kisah nye? huhu.. tp betul kn. arwah kakik memang slalu ng tazkirah time breakfast. dah le kene bangun awal, sarapan, pastu dgr crite2..huhu.. tp best! in fact itu yg buat kita ingt smpi skunk. mkn sama waktu breakfast ngan mkn malam..smpi bile2 pun kita tak kn lupe.. a very memorable moment!

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification