Tuesday, September 13, 2011

13 September 2011

Assalamualaikum Semoga diberkati Allah.
Solawat serta salam kepada Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad SAW.
Tarikh hari ini adalah bersamaan dengan tarikh hari kelahiran saya. Ini bermakna umur saya semakin bertambah ke angka 49. Kalau di terbalikkan ia akan menjadi semakin tua.Jadi biarlah ia kekal begitu tanpa berselindung selindung. Umur kita merupakan suatu fakta yang tidak boleh diubah. Walaupun ia hanya nombor namun hakikat nya umur kita menjadi semakin pendek. Kajian masa kini menunjukkan umur lelaki purata hidup sehingga berumur 72 tahun manakala wanita jangka hayat nya ialah 77 tahun. Oleh itu waktu yang tinggal adalah lebih pendek dari waktu yang telah kita lalui. Subhanallah ampunkan dosa-dosa ku yang telah lalu yang banyak aku lakukan sesungguh nya saya adalah hamba mu yang lemah yang sentiasa menzalimi diri sendiri.

Alhamdulillah saya masih diberi kesempatan untuk menikmati kehidupan diusia ini. Masih diberi kesihatan, rezeki, kebahagiaan keluarga, mengecapi kelazatan makanan tanpa ada pantang larang dan saya memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT yang melimpahkan segala kenekmatan kepada saya dengan pancaindera yang masih sempurna dan kehidupan yang masih dapat saya uruskan dengan baik.

Dalam usia ini saya masih lagi saorang insan yang lemah. Masih belum berjaya didunia malah untuk bekalan ke akhirat sekalipun. Saya masih lagi kabur mengenai Visi dan Misi kehidupan saya. Sepanjang usia ini tidak ada harta yang saya kumpulkan. Tidak ada perniagaan yang boleh saya wariskan. Hanya ada ilmu yang saya sampaikan kepada anak murid saya. Ya Allah Ya Tuhan ku engkau berkatilah ilmu-ilmu yang aku sampaikan kepada anak murid ku supaya mereka menjadi insan yang berguna dan mengamalkan ilmu yang saya sampaikan untuk kebaikan mereka didunia dan di akhirat.

Saya sangat berharap dan berdoa dengan usia seperti ini saya dapat berubah menjadi insan dan hamba Allah yang baik, mengerjakan suruhan nya yang wajib dan belajar mengerjakan yang sunat. Diberi peluang mendalami ilmu-ilmu fiqah, tauhid dan lain-lain serta berbuat baik sesama insan. Tidak mempunyai sifat dendam dan hasad dengki serta iri hati terhadap orang lain. Jadikan lah aku saorang yang rajin beribadah, rajin membaca AlQuran, rajin membaca, rajin menulis, rajin bekerja dan jauhkan lah aku dari sikap malas dan bermalas-malas serta banyak membuang masa. Ya Allah ya Tuhan ku bimbinglah aku menggunakan potensi yang ada dalam diri ku untuk mencari rezeki yang halal dan melunaskan segala hutang-hutang yang ditanggung.

Apalagi yang paling membahagiakan hidup saya dalam usia yang akan menjejak warga emas tahun hadapan ialah kebahagiaan kehidupan yang tidak dibebankan dengan berbagai masalah seperti kewangan, keluarga dan harta benda.......dan keseronokan membuat amal ibadah..
Kepada KTS dan isteri yang telah mendapat jemputan tetamu Allah tak lama lagi..pohon doakan saya dimurahkan rezeki dan diberi jemputan juga sebagai tetamu Allah untuk tahun depan.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification