Sunday, May 8, 2011

perepat













pagi ini berayuh sendiri. kadangkala kita hanya boleh mengharap. mengharap org lain faham keinginan kita. jaman ini jaman berterus terang. menyatakan hasrat dan keinginan, setiap waktu, saban masa. dimana perasaan kemanusiaan! yg sangat sensitif itu. dahulu kita faham kalau bapa berdehem, adalah yg tidak berkenan dihatinya. kalau belum sembahyang dan asyek nonton tv, kita bingkas bangun solat. kini anak-anak telah jadi robot. semua kena program. benar kata nuri, akhirnya kena guru juga disekolah utk pembetulan.


bila berkayuh sendiri, terasa betapa hidup kini sarat cabaran. hidup yg sangat tidak menyeronok kan. bilakah hidup yg seronok. mungkin waktu kanak-kanak. waktu tidak banyak masalah. tetapi sewaktu kanak-kanak kita melihat org dewasa sangat seronok. hisap rokok dan mengurat anak dara. kita berfikir bila kita akan dewasa. rupanya dewasa lagi tak seronok. bolehkah balik kebelakang. hanya dalam imaginasi. satu perkara mustahil. itu sebab Nabi Junjungan menghalang panjang angan-angan. angan-angan semacam logamaya, dihampiri ia ghaib.


berkayuh diperepat pagi ini mengajar banyak perkara. pertamanya perubahan. jeti yg ana bergambar itu, pada tahun 1985 masih hutan bakau. 25 tahun ini ianya telah jadi jeti nelayan. jalan yg dilalui itu juga pada waktu itu masih hutan bakau, kini kampung. nama: kebun baru. menggambarkan kebaruannya. keduanya, di kg. india banyak hanjing. garang-garang belaka. kita lalu bersahutan mereka mengejar kita. pemiliknya hanya memerhatikan. tersengih macam kerang busok diharung lalat. setelah 50 tahun merdeka, hubungan kaum belum mencapai tahap dalam iklan. itu retorik semata. ini meningatkan betapa pentingnya kuasa. baru sikit terlepas berlagak macam dah jadi raja. beringatlah ahli famili ini. jangan salah pilih lagi.

2 comments:

suria said...

Biasanya jika ingin difahami kita kena lebih memahami...dan memahami tak semestinya memahami orang yang kita ingin dia memahami kita...mungkin sikap kita yang seharusnya lebih banyak mendengar dan memahami. Memahami bukan sekadar mendengar tetapi menjadikan sesuatu yang ingin difahami itu lebih mudah, selesa dan situasi menanag-menang

Anonymous said...

nasihat yg sangat baik. macam cekgu.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification