Thursday, April 4, 2013

PILIHANRAYA

Assalamualaikum semoga dirahmati Allah.
Berikut adalah petikan yang saya copy dari entry MKI di Madinah didalam blog beliau. Ia sangat baik buat kita renung dan fikirkan bersama terutama ketika ini....

Pertama, saya bertanya, berapa ramai di antara kita yang teringat kepada Allah SWT apabila dikaitkan dengan pilihan yang bakal kita lakukan? Apakah keyakinan kita seiring dengan apa yang terbaik di sisiNya? Sejauh mana kita mampu menelah dengan tepat pelakun politik sesudah mereka mencapai kemenangan?
Lalu saya mencadangkan, jika kita benar-benar sayangkan agama, negara dan keluarga, marilah kita bangun pada 1/3 hujung malam yang tersisa bertahajud, bermunajat dan berdoa agar kita membuat pilihan yang tepat. Tidak kira apa keyakinan kita proses pergantungan kepada Allah SWT perlu dilakukan - apatah lagi  - terutamanya dalam konteks membuat pilihan yang tepat. Ia bukan semata-mata bergantung kepada pengetahuan manusia yang terbatas. Apa yang tersirat dan tersurat tidak semestinya dapat dihurai dengan sempurna.

Lalu saya juga mengajak secara bersungguh-sungguh untuk kita melakukan puasa-puasa sunat dalam tempoh yang singkat ini. Kita mengabadikan kesungguhan kita dengan membersihkan diri-sendiri agar jiwa kira tidak tertipu dengan apa yang dihidangkan oleh mereka yang sedang berebut kuasa. In sya Allah, biar jiwa yang tenang dan bersih digerakkan Allah untuk memangkah pilihan yang dapat membantu kita menghampirkan diri kepadaNya.

Kedua, saya nyatakan, berhati-hatilah dengan nafsu. Pilihan yang dilakukan berdasarkan dengan nafsu tertutup tidak menjanjikan pilihan tepat di sisiNya. Marilah, buat pertama kali dalam sejarah kehidupan pilihanraya negara, kita bertenang dan berhati-hati dengan tutur kata, pandangan dan perasaan dalaman.
Percayalah, ketika sampai saat-saat kebenaran (moment of truth) akan berlaku kepelikan kenapa kita memilih calon yang asalnya tidak menjadi pilihan hati. Ada rahsia kehidupan yang tidak mampu ditafsir dengan sempurna.

Kami berdoa agar kita membuat pilihan yang benar dengan dorongan dan panduan Allah SWT. Berdoalah... berdoalah... berdoalah....  

Semoga ia menjadi panduan yang memberi menafaat kepada kita semua.

jumpa lagi. 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification