Friday, September 10, 2010

aidil-fitri 1431H

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN DARI KAMI DI KLANG KEPADA SEMUA SAUDARA MARA JAUH DAN DEKAT.monggo mampir.
songkok lama ... baju seluar...tahun lepas....samping je tahun nie..

hai...... kitaorg dah siap.... lihat lah....pandang lah....


sejuk ke geram menanti diorang bersolek lama sangat.

Allah hu akbar.
Allah hu akbar..
Allah hu akbar...
segala puji bagi Allah, seru sekian alam. kepadaNya terpulang segala sanjungan. Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Maha agung, Maha Gagah Perkasa. segala permintaan dan harapan, doa dan munajat Dialah pemberi. kepadaNyalah kita bergantung dan berharap.
selawat dan salam buat Nabi junjungan saw, semuga kita mendapat naungan dan kedekatan bersama baginda di akhirat nanti.
selamat hari raya aidil-fitri kepada adek-beradek, saudara mara jauh dan dekat yg bernaung dibawah bendera keluarga sakijan-saamah. maaf segala salah silap, kata,laku-perbuatan, makan minum dan wang ringgit yg tidak dinyatakan sebagai hutang. kita manusia lemah, pastinya berbuat salah dan silap.
pagi ini hujan. walaupun tidak lebat, sejuknya menyukarkan utk bangun subuh. dikejauhan dari menara masjid, sayup terdengar suara takbir. sedang surau dihadapan rumah sunyi dan gelap. selalunya ada solat sunat aidil-fitri dilaksanakan, tetapi mengapa sunyi.
seperti ada suasana muram raya ini... atau mungkin ana telah semakin tua. org tua sensitivitinya memang bertambah. memang puasa tahun ini ana rasa agak berat. lepas saja tengahari, perut berkeroncong dan berangin. mungkin ana ada penyakit, itulah kesannya. bagaimanapun kami tak pernah miss sahur. full 30 days. beberapa tahun lepas semasa ana di tk. intan, pernah sahur ayer sejuk je...dan petang itu, analah org pertama sampai masjid tk. intan menunggu juadah percuma dihidangkan.
menjadi kelaziman kami setelah solat raya akan bermaafan dan ana akan beri duit raya kepada anak-anak yg cukup puasa. cuma kali ini salbiah bertanya, abang nahar pun dapat duit raya? ana ingatkan dia nak tanya, dah beberapa tahun duit raya tak berubah nilai. bukankah sara hidup dah meningkat! memang nilainya belum ana ubah, sama macam tahun lepas dan tahun sebelumnya. jue pun dapat. dia lagi cukup sebulan walaupun dalam mabuk. setelah itu kami bergambar.
hari ini hari jumaat. beberapa hari lepas ada suara-suara nakal 'mengumumkan' raya jatuh hari khamis. tetapi penyimpan mohor besar kata hari jumaat. ini yg betul. beberapa perayaan tahun ini telah berlangsung pada hari jumaat. sebelum ini nuzul-quran hari jumaat. semasa ana kanak-kanak ada sekali raya hari jumaat. maka adalah diantara kawan ana yg menyebarkan khabar angin menyatakan betapa bahayanya raya hari jumaat. baca dua khutbah akan kiamat! dalam solat sunat raya tahun itu, ana berdoa supaya khatib tidak berkhutbah. tetapi beliau berkhutbah juga. maka tengahhari itu ana tak sembahyang jumaat. ana terus beraya kat rumah kawan yg agak jauh dan tidak mahu menjadi sebahagian dari penyebab kiamat. sebenarnya pada jaman nabi lagi baginda telah menyatakan bahawa kiamat telah hampir. ana tak hapal hadithnya, mungkin ebal tahu; tetapi apabila kita semakin dewasa dan setelah banyak ilmu kita cerap, kita akan sedar bahawa kiamat tidak perlu kita takuti. yg penting, kiamat ada tangungjawabnya. ada bekalnya. ada hartanya. inilah yg perlu kita kumpul lebih utama dari mengumpul harta dunia yg bakal kita tinggalkan malah akan dipersoalkan.
masa yg pendek hari ini telah menghadkan ziarah kami seputar kg. sementa sahaja. dapatlah kami bermaafan dgn nenek jemah, beliau paling tua dalam keluarga bibik sinah. setelah itu kami kerumah bibi-bibiknya. terasa lapang setelah menziarahi mereka dan esok belum ada perancangan. mulanya nak ke pp, tetapi pagi ini ada ana telepon kang mis pahang; katanya mereka balik hari minggu kerana baraan di bloknya akan diadakan esok. betullah tu. masyarakat sendiri perlu diberi perhatian.
malam ini kami tidak kemana-mana. berehat sambil menonton tv. banyak sangat program yg dapat mengikat kita terus keras didepannya. kawasan perumahan kami ini pun masih lengang. ramai penghuni balik kampong. terasa sunyi pula bila tiada yg bakar mercun. beberapa malam yg lepas begitu bising berdentum-dentum. terasa pula macam raya dah berakhir.
wassalam.
klang.
raya 1st.

2 comments:

salbiah said...

hhuhuhu~ episod raya aritu.. raya pertama di sementa.. paling best mestila duit rye..da tua pon dapat gak lg..yay!!! ni ade permintaan.. klo leh.. taun depan nek la ckit nilai duit rye tu...hahaha~ time kaseh,abah..dan abg naha jugak! =)

pe said...

buleh... boleh...
dgn bajet terhad..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification