Saturday, May 21, 2011

sempena hari guru aritu-sekadar berkongsi...

YANG DI BACA DAN YANG DI BAKAR

Bila saya membaca berita tentang pembakaran buku Interlok saya tidak terperanjat. Novel Interlok garapan Abdullah Hussain ini telah menjadi berita kerana dikatakan ada unsur rasis dan penghinaan terhadap orang India.

Sebenarnya membakar buku di Malaysia ini bukan satu yang baru. Pertama kali - saya terbaca berita membakar buku ini ketika saya di sekolah menengah pada tahun 1970 dahulu. Buku: 13 Mei Sebelum dan Sesudah telah di bakar di Sudut Pidato di hadapan perpustakaan Universiti Malaya. Saya tidak pasti apakah ini kerja Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya atau pun kerja Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya.

Buku 13 Mei Sebelum dan Sesudah ini adalah garapan Tunku Abdual Rahman yang pada ketika itu menjawat Perdana Menteri Malaysia. Buku ini dibakar kerana ketika itu anak-anak mahasiswa amat marah terhadap Tunku. Tunku dibenci kerana dikatakan telah mengadaikan kepentingan Melayu dan menjual negara ini kepada towkay China.

Agak ironis, tidakan mahasiswa di Universiti Malaya ini kerana pada 10 Mei 1933 anak anak mahasiswa German juga telah membakar 25,000 buah buku. Angka 25,000 adalah judul buku yang dianggap tidak ‘bersemangat German’. Ini dizaman Hitler berkempen untuk membakar semangat Aryan yang berkulit putih, bermata biru dan berambut merah dan meluaskan pengaruh politik Nazi.

Interlok dikatakan ada menggunakan perkataan ‘pariah’ yang dianggap rasis oleh orang India. Ada juga ayat-ayat lain yang tidak disenangi oleh orang India. Apakah perkataan pariah dalam Interlok ini rasis atau tidak bukan ini yang ingin saya garap. Disini saya ingin membuka ke satu kain rentang yang lebih luas. Saya ingin membuka pensejarahan kata, makna dan tanda dalam pembudayaan negara bangsa.

Umum harus disedarkan bahawa bunyi kata-kata yang keluar dari mulut kita ini tidak memiliki apa-apa makna. Makna yang kita kahwinkan dengan bunyi itu didatangkan kemudian.

Misalnya bunyi - ke-la-pa – bunyi ini tidak memiliki apa-apa makna kepada orang Sweden. Tetapi ianya memiliki makna untuk orang Malaysia. Makna ini lahir dari alam persekitaran dalam sesuatu budaya bangsa bukan dari bunyi perkataan itu. Kewujudan pokok yang tinggi menjulai ini melahirkan perkatan ke-la-pa. Benda-benda yang wujud di dalam alam inilah yang melahirkan perkataan. Perkataan ini diberi oleh budaya persekitaran.

Mari kita lihat perkataan ‘keling’ yang pada satu ketika dahulu ada tuntutan di mahkamah agar perkataan ini dilupuskan dari Kamus Dewan. Untuk saya, Mamat yang menuntut penglupusan perkataan ini tidak memahami sejarah perkembangan tamadun manusia. Pasti Mamat ini tidak ada keupyaan untuk membaca 25,000 judul buku German, jauh sekali membaca kitab Salalatus Salatin – Sejarah Melayu.

Sila baca kitab Sejarah Melayu ini dan lihat bagaimana perkatan keling itu telah digunakan tanpa memiliki unsur-unsur prasangka, penghinaan atau sikap rasisma. Perkataan keling muncul apabila adanya mahkluk yang bukan Orang Melaka datang dari negara atas angin. Lalu makluk ini di beri nama Keling kerana mereka pendatang baru yang dikatakan rakyat Raja Kalinga.

Bunyi, makna dan tanda disini bukan ilmih yang berasakan ilmu alam. Ini tidak penting. Lihat bagaimana hingga sekarang manusia Melayu mengunakan perkataan Bengali sebagai kata nama untuk manusia dari wilayah Punjab walhal Bengali seharusnya kata nama untuk warga dari wilayah Bengal.

Lihat perkataan ini diterima masuk ke dalam budaya Melayu tanpa prasangka atau niat jahat. Malah ada beribu-ribu perkataan Sanskrit yang telah memperkayakan perbendaharan kata dan pengucapan manusia Melayu.

‘ Maka Baginda pun perkenan memberi persalinan sepasangan baju China dan sepasang baju Keling. Maka apabila Anakanda memakai baju China maka rupa Chinalah dianya. Apabila Anakanda memakai baju Keling maka rupa Kelinglah dianya…’

Diatas adalah ayat dalam buku Salalatus Salantin yang ditulis 600 tahun dahulu. Satu ketika yang bagitu lama dahulu dimana konsep prasangka, rasisma dan perkauman ini belum wujud dalam sensibiliti manusia Melayu. Enam ratus tahun dahulu belum wujud perebutan ekonomi yang meruncing. Enam ratus tahun dahulu belum wujud Hindraf atau saham Talikom untuk Maika. Enam ratus tahun dahulu Kugan dan Francis belum lagi ditemui mati dalam rumah pasong.

Malah sensibiliti terhadap perkataan keling atau pariah ini datang kemudian ke dalam budaya Melayu. Ianya datang bersama sikap rasisma yang dibawa oleh kolonial British ketika menjajah Tanah Melayu ini. Kolonialisma memerlukan satu idealogy untuk menghalalkan penghisapan tenaga buruh anak-anak tanah jajahan.

Justeru mereka yang dijajah wajib dilihat lebih rendah dari tuan penjajah. Yang perlu dijadikan kuli oleh British diladang getah di Tanah Melayu ialah warga pariah kerana mereka adalah warga dari kasta yang terendah dalam budaya Hindu. Yang menjadi mandor dari kasta yang lain. Yang menjadi manager juga dari kasta yang lain. Ini adalah cara penjajah menjajah.

Amat jelas perkatan tanda dan makna pariah ini bukan diwujudkan oleh manusia Melayu. Pariah ini lahir dari sistem kasta Hindu itu sendiri. Manusia Melayu tidak memilki nilai penghinaan apabila bertembung untuk kali pertama dengan perkatan ini. Malah yang membawa masuk ke Tanah Melayu nilai penghinan terhadap perkataan -pariah - ini ialah orang-orang dari India itu sendiri yang kini tinggal di Malaysia tetapi dengan bangganya masih lagi mengamal sistem kasta.

Jangan silap faham disini. Apa yang saya tulis ini bukan untuk menunjukkan bahawa manusia Melayu ini suci dan tidak memiliki prasangka atau sifat benci terhadap orang luar. Sikap benci terhadap ‘orang lain’ ini bukan hanya dimonopoli oleh Hitler atau kaum Zionis atau kuam penjajah. Ianya wujud dan dimiliki oleh semua budaya bangsa. Yang ingin saya paparkan ialah bagaimana perkataan melahirkan konsep, tanda dan makna. Dan bagaimana budaya membudayakan perkataan itu.

Justeru adalah tidak adil untuk menilai novel Interlok dengan sensibiliti hari ini. Ini samalah juga seperti tidak masuk akalnya untuk kita mengubah kitab Salalatus Salatin kerana ada menggunakan perkataan keling. Atau kita wajib menggantikan nama Tanjung Keling kerana adanya perkataaan keling pada Tanjung ini.

Biar saya bawa keluar, ke dunia sastera yang penulisan di Amerika Syarikat. Mark Twain (1835 – 1910) adalah penulis yang telah dinobatkan sebagai penulis agung untuk budaya negara bangsa Amerika. Buku Adventures of Huckleberry Finn adalah kitab wajib untuk seluruh warga Amerika.

Buku Adventures of Huckleberry Finn ini ditulis pada tahun 1885 - seratus enam puluh lima tahun dahulu. Didalam buku ini ada menggunakan perkataan ‘nigger’. Pada tahun-tahun 60’an lahirnya pejuangan Hak Asasi Manusia di Amerika Syarikat. Maka lahir satu kesedaran dan sensibiliti baru dimana warga berkulit hitam marah kalau dipanggil nigger. Perkatan ini dianggap rasis.

Ketika itu orang berkulit hitam di Amerika tidak marah kalau di panggil negro. Negro ini adalah hitam dalam bahasa Sepanyol seperti aswad dalam bahasa Arab. Kemudian lahir sensibiliti baru dimana perkataaan negro ini juga dilawan dan ditentang. Orang hitam di Amerika Syarikat hari ini mahu mereka dipanggil African America.

Lihat bagaimana berlaku perubahan dan sensibiliti. Ada juga Kepala-kepala Angin yang tidak faham tentang sastera dan budaya telah mengkritik buku Mark Twain. Kepala Angin di Amerika agak cerah sedikit kerana mereka tahu sadikit sebanyak tentang sejarah dan makna upacara bakar membakar buku ini. Mereka tidak ingin diasosiasi dengan cucu cicit Hitler. Hingga ke hari ini buku Mark Twain ini adalah buku wajib untuk sesiapa sahaja yang ingin mengetahui budaya dan sastera Amerika.

Biar saya bawa ke zaman Baitul Hikmah - di zaman pemerintahan Khalifah Harun Aminul Rasheed ( 763-809) dan dizaman anaknya Al-Makmum (813-833). Ini adalah zaman kegemilangan perkembangan ilmu pengetahun di negara Arab yang berpusat di Baghdad. Di zaman ini buku falsafah dari Greek telah diterjemah ke dalam bahasa Arab oleh para ilmuan Arab.

Al-Farabi dan Ibu Sina dua ahli falsafah Arab/Islam bukan sahaja menterjemahkan buku-buku Aristotle malah memberi makna dan pengertian baru. Dalam sejarah falafah kuno dan moden Al-farabi amat penting sekali sehinggakan dinamakan Aristotle Kedua. Tanpa ahli-ali falsafah di Baitul Hikamh ini tidak akan terbuka zaman Pencerahan di Eropah.

Ini tidak bermakna buku dan falsafah mereka yang mengajukan rasionalisma tidak ada yang menentang. Al-Ghazali (1058–1111) yang datang kemudian telah menentang pandangan dan falsafah Al-farabi dan Ibnu Sinna. Tetapi bukan dengan membakar buku-buku yang terawal. Apa yang dilakukkan oleh Al-Ghazali ialah menulis buku Tahafut-al-falasifa untuk menjawab buku-buku Al-Farabi dan Ibu Sinna. Dengan ini memperkayakan debat keilmuan hingga ke hari ini.

Membakar buku untuk menunjukan tentangkan adalah senang. Buku Salman Rushdi di bakar. Buku Tunku di bakar dan kini buku Andullah Hussain pula dibakar. Nyatalah sosok-sosk yang suka membakar buku-buku ini tidak memiliki nilai ilmu pengetahuan dan tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan kepada buku. Justeru mereka membakar buku.

Tidak dapat dinafikan bahawa ramai orang India di Malaysia ini merasa diri mereka di tindas. Peratus orang India dalam penjara tinggi berbanding dengan jumlah penduduk. Ramai anak-anak muda India mati di bunuh mata-mata di pelbagai rumah pasong. Ramai orang India tidak memiliki kad pengenalan dan hidup merempat.

Penindasan terhadap orang India ini dilakukan oleh kerajaan yang berpandukan falsafah Ketuanan Melayu. Semua ini betul dan saheh. Tetapi jawapan untuk membebaskan diri dari penindasan ini bukan dengan melupuskan perkataan keling atau menghapuskan konsep pariah. Ianya memerlukan lebih dari itu.

Untuk membebaskan diri tangga awal wahid ialah membaca. Melalui pembacaan buku-buku berkemungkinan dapat digarap satu pemikiran yang akan membawa harapan dan pembebasan. Membakar buku tidak mendatangkan apa-apa faedah malah mencemarkan udara. Amat ironis, si pembakar buku tidak mungkin akan akan dilihat berkulit puteh, bermata biru dan berambut merah walau pun membakar Intelok sebagai satu kempen politik untuk membakar semangat kaumnya.
@tukartiub

PEJUANG & POLITIKUS

PEJUANG kemerdekaan, bergolok gadai segala harta.
(Punya hutang keliling pinggang, tidak tertanggung sampai mati).
Politikus kemerdekaan, hidup mewah dan kaya raya.
(Punya banglo empat tingkat, sekali terbakar keluar surat khabar).
@pyanhabib

Monday, May 16, 2011

SELAMAT HARI GURU

Hari ini 16 Mei 2011 adalah hari memperingati jasa guru - guru yang disambut di negara kita.
Guru merupakan orang yang paling penting berperanan dalam mencorakkan kerjaya masa depan kita. Tak kira samaada kita saorang ahli politik, doktor, jurutera, arkitek, pegawai, juru tol, kerani, peon, pak gad, kontraktor, usahawan malah mat rempit serta penganggur sekalipun pasti kita telah menempuh alam persekolahan dimana kita semua diajar membaca, menulis dan mengira.

Selain dari diajar kemahiran 3 M kita semua juga dididik supaya menjadi insan yang berbudi pekerti mulia, tahu menghormati orang yang lebih tua. Kita juga diajar supaya berdesiplin dan tidak melanggar peraturan yang ditetapkan. Kita diajar untuk menjaga kebersihan, samaada kebersihan diri, serta kebersihan persekitaran dimana kita tinggal. Kita juga diajar untuk menjaga kesihatan, bersenam dan bersukan.

Guru - guru juga berperanan mendidik kita cara untuk bersosial dengan sehat, Berinteraksi sesama rakan sebaya samaada sesama gender atau berlainan gender.Kita juga dilatih untuk menjadi saorang juara dan nenerima kekalahan secara terbuka dalam persaingan yang sehat. Kita juga dilatih untuk menjadi pemimpin terutama dalam memimpin persatuan, kelab dan pasukan.

Guru juga berperanan untuk mendidik kita menjadi insan yang kamil. Baik dari segi sahsiah, pegangan agama nya, emosi nya supaya ia menjadi warga yang sehat dan berketerampilan.
Guru guru juga merupakan orang yang bertanggung jawab nelaksanakan polisi dan aspirasi kerajaan untuk menyediakan sumber manusia yang boleh menguntungkan pembangunan bangsa dan negara. Sebut sahaja segala kempen yang ada di negara kita pasti pelaksanaan nya akan terarah ke sekolah dan akhir nya guru guru yang terpaksa melaksanakan nya.

Setelah kita berjaya menjadi sesaorang yang bergelar, berpangkat, berjawatan, atau tak punya apa apa gelaran, jawatan dan pangkat sekalipun masih kah kita mengingati jasa-mereka yang bergelar guru yang telah mendidik dan mengajar kita mengenal ABC, ALIF BA TA dan 1,2,3.
Sesungguh nya kejaya guru sangat mulia. Yang tak mulia nya kita tak mengenang jasa mereka dan tak mengamalkan apa yang telah diajarkan kepada kita. Ana pun sepanjang hari ini hanya ada satu mesej sahaja yang mengucapkan selamat hari guru dari bekas anak murid ana. Itu pun dia baru sahaja menamatkan pengajian nya di Universiti tempat ana mengajar sekarang. Yang lama-lama dahulu tak lah ana terima apa-apa ucapan dari mereka.

Walauapapun ana percaya mereka tetap mengingati guru-guru mereka sebagaimana ana mengingati guru-guru ana meskipun ana sendiri tak menghantar kad ucapan atau sms kepada mereka. Kepada guru-guru yang menjadi ahli persatuan kita ini seperti Cekgu Syamsiah, Cekgu Saniah, Cekgu Balqis, Cekgu Shahrulnizam, Cekgu Nurulhuda Cekgu Isteri Abg Lan (maaf tak ingat nama yang mengajar di Maktab Kerjasama), ramai jugak rupa nya cekgu dalam persatuan keluarga kita, ana ucapkan selamat hari guru dan jadilah pendidik yang ikhlas meskipun terlalu banyak cabaran dan dugaan yang perlu dihadapi saban hari semoga di berkati oleh Allah SWT. Tahniah kerana kerajaan prihatin menaikkan pangkat cekgu sekarang kepada 4 katagori, zaman ana jadi cekgu dulu tak pernah terbayang pun nak sampai taraf "Pendita".
Sehingga sekarang orang masih panggil ana "cekgu" jugak. dan ana tetap berbangga dengan gelaran itu.

SELAMAT HARI GURU.....kepada semua Guru-guru.
Wassalam.

Sunday, May 8, 2011

perepat













pagi ini berayuh sendiri. kadangkala kita hanya boleh mengharap. mengharap org lain faham keinginan kita. jaman ini jaman berterus terang. menyatakan hasrat dan keinginan, setiap waktu, saban masa. dimana perasaan kemanusiaan! yg sangat sensitif itu. dahulu kita faham kalau bapa berdehem, adalah yg tidak berkenan dihatinya. kalau belum sembahyang dan asyek nonton tv, kita bingkas bangun solat. kini anak-anak telah jadi robot. semua kena program. benar kata nuri, akhirnya kena guru juga disekolah utk pembetulan.


bila berkayuh sendiri, terasa betapa hidup kini sarat cabaran. hidup yg sangat tidak menyeronok kan. bilakah hidup yg seronok. mungkin waktu kanak-kanak. waktu tidak banyak masalah. tetapi sewaktu kanak-kanak kita melihat org dewasa sangat seronok. hisap rokok dan mengurat anak dara. kita berfikir bila kita akan dewasa. rupanya dewasa lagi tak seronok. bolehkah balik kebelakang. hanya dalam imaginasi. satu perkara mustahil. itu sebab Nabi Junjungan menghalang panjang angan-angan. angan-angan semacam logamaya, dihampiri ia ghaib.


berkayuh diperepat pagi ini mengajar banyak perkara. pertamanya perubahan. jeti yg ana bergambar itu, pada tahun 1985 masih hutan bakau. 25 tahun ini ianya telah jadi jeti nelayan. jalan yg dilalui itu juga pada waktu itu masih hutan bakau, kini kampung. nama: kebun baru. menggambarkan kebaruannya. keduanya, di kg. india banyak hanjing. garang-garang belaka. kita lalu bersahutan mereka mengejar kita. pemiliknya hanya memerhatikan. tersengih macam kerang busok diharung lalat. setelah 50 tahun merdeka, hubungan kaum belum mencapai tahap dalam iklan. itu retorik semata. ini meningatkan betapa pentingnya kuasa. baru sikit terlepas berlagak macam dah jadi raja. beringatlah ahli famili ini. jangan salah pilih lagi.

Thursday, May 5, 2011

dari bt. burok hingga ke cini































terengganu adalah negeri yg ana belum pernah bermalam. lalu telah beberapa kali. kalau ke kelantan dgn melalui pantai timur dari kuantan, kita akan melalui terengganu. sama ada ikut jalan pantai atau jalan pendalaman. bandar muktafibillah terus ke tasik kenyir.
nuri mengajak ke terengganu beberapa minggu yg sudah. dia ada urusan di uitm kuala terengganu. bolehlah berehat kat hotel sementara dia menyelesaikan urusannya. ide baik. tetapi boleh kah bawa basikal. berbasikal kini menjadi ubat kepada ana. tak berkayuh seperti tak makan ubat. boleh! dgn unser beliau, dua buah basikal telah dapat dianggkut. memang ana nak bawa ebal sekali. sekurangnya berkayuh ditempat orang kalau berkawan akan lebih confidence.





kami bertolak jam 11.30 dari klang 2 mei 2011. lalu nkve, gombak, karak dan highway mtd. sehingga kuantan laluan selesa. walaupun banyak kenderaan yg balik setelah beberapa hari bercuti, perjalanan lancar. memasuki jalan lama pantai bermula dari cerating, perjalanan mulai tersekat-sekat. mungkin kerana terengganu telah mulai bekerja dan sekolah juga telah dibuka maka ramailah yg berurusan. traffic light juga banyak. diantara cerating, kerteh, dungung hingga KT; tidak kurang dari 28 buah. selain itu jalan sempit dan berkona-kona. kami sampai di primula hotel jam 7.30 mlm. setelah mandi dan solat, kami menyusur jalan pantai batu burok. mencari laluan utk berkayuh esok dan makan malam.


3 mei 2011. nuri dan ebal balik sarapan membawa 2 ketul bun wholemeal dan kueh tepung. setelah minum kami berkayuh di laluan pantai bt. burok. ianya pendek sahaja. sekali pusing sudah sampai kehujung. setelah bergambar di hadapan istana muktafibillah kami menyusur ke bandar. jalan masih lengang. sehingga ke pasar payang kami berbelok mengelilingi masjid zainal bersebelahan istana maziah. masjid itu dicat putih dan kelihatan tua. tetapi semangatnya kuat setelah melalui beberapa zaman. yg menariknya adalah menara masjid itu; trade mark terengganu. dalam perjalanan balik sempat kami sarapan diwarung tepi jalan berhampiran grand continental. ramai pengunjungnya. pada hari kedua baru ana sedar keistimewaan gerai berkenaan adalah ayam panggang madunya selain pengendalinya yg masih muda dan comel belake.


4 mei 2011, ana berkayuh sendirian. terus ke pasar payang, dataran warisan dan waterfront berhadapan dgn seberang takir. itupun secara tidak sengaja setelah berpusing-pusing dalam bandar dan lalu kampung cina. apabila balik kebilik, nuri telah bersiap utk check-out.


petang itu kami ke cini. jalan masuk kelihatan mendung dan hujan turun agak lebat dijalan tasik cini. tak dapatlah nampaknya ana berkayuh petang ini. tetapi semangat mengatasi segalanya. dalam suasana mendung petang itu ana berkayuh juga. melalui pusat bandar masuk cini 5 dan sesat di cini 3. dgn panduan kang mis dapat juga jalan balik. kalau terlewat atau terus sahaja boleh kecepeten.


5 mei2011. pagi lagi kang mis sudah ke k.l. kak ti kekedai berniaga. kesempatan itu kami guna buat berkayuh keliling cini hingga ke kilang sawit cini 2. berkayuh dicini lebih mencabar. muka buminya berbukit. mendaki 5% sahaja sudah terasa berat, apalagi kalau lebih dari itu. pasti termengah. tidak lama kemudian nuri telepon beritahu perlu balik cepat kerana ada urusan sebelah petang di uitm shah alam. kami bertolak jam 11.30 pg. kak ti agak ralat kerana kami tak sempat makan t/hari. dgn melalui jalan tepi sungai dan masuk highway mtd di jengka kami sampai ke kelang jam 3.30 ptg. sempat juge pekena durian musang king di karak. ini balas dendam kerana makan durian siam yg tak feel durian di KT semalam. sebijik saja harganya rm 45.00. tapi puas hingga menjilat jari. ana tak berani makan banyak. takut mudarat. bulan sudah seorang teman meninggal setelah makan durian.


seringkali sesuatu peristiwa datang seperti mimpi. tidak dijangka. tidak diduga. sedihnya diatas kelalaian ana, pintu unser nuri yg belakang sebelah kiri telah terlanggar tiang letrek. kesal juga dalam hati. ana ni macam org kampungan, turun kereta tak tau nak tutup balik. muga-muga beliau dapat kebaikan dgn menumpangkan ana anak beranak sehingga dapat berkayuh di pantai batu buruk dan bumi cini. sesuatu yg tak terfikirkan.


wassalam.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification