Sunday, February 23, 2014

Percutian Yang Di Rancang

Assalamualaikum Semoga kalian semua dirahmati Allah
6 Februari 2014 jam 7.30 pagi kami berlepas dengan pesawat MAS ke Kota Kinabalu. Penerbangan kami mengambil masa hampir 2 jam 30 minit apabila kami mendarat dengan selamat di Lapangan terbang antarabangsa Kota Kinabalu pada jam 10.05 pagi.
Ia merupakan percutian 2 keluarga yang dirancang dengan sepontan dan persetujuan nya sangat pantas. Ana memang telah mempunyai keinginan untuk membawa ahli keluarga ana bercuti ke Sabah sejak lama dahulu lagi.Ia bagi mengenang kembali tanah kelahiran bagi 2 orang anak kami iaitu Syazana dan Mohamad Arif yang lahir di Hospital Besar Beaufort Sabah sekitar tahun 80 an dahulu. Bagi Isteri dan anak-anak ini adalah perjalanan kembali ke Sabah selepas kami berhijrah  ke semenanjung pada tahun 1991. Sejak itu ana sudah beberapa kali juga kembali ke Sabah atas urusan kerjaya tanpa ditemani keluarga.

Jam 5 .00 pagi kami bertolak dari rumah menuju KLIA. Sempat solat subuh di Air port dengan menaiki 2 buah kereta. Salbiah Nasir dan rakan syazana telah mengantar kami semua seramai 11 orang. Kak ti sekeluarga seramai 5 orang dan ana sekeluarga seramai 6 orang. Kehadiran kakti sekeluarga pada awal nya tidak ada dalam perancangan kami. Hanya setelah melihat ada tawaran tambang murah dari MAS RM 280 saorang pergi dan balik termasuk makan minum dan bagasi percuma 30 kg ia merupakan suatu tawaran yang sukar untuk ditolak. Memandangkan  Naim dan Kak Oya sekarang bersama kami maka tawaran ini kami panjangkan kepada kak ti dan kang mis sebagai waris untuk meminta persetujuan..Dalam telefon persetujuan mereka di buat oleh kak ti sendiri...tanpa ada apa-apa objection...malah kata nya dah lama beliau berangan untuk  ke Sabah.Jadi nya kakti pula yang lebih ter excited.Ada juga ana panjang kan kepada Wak Ireng tapi beliau tidak dapat membuat keputusan kerana masalah kerjaya nya yang tidak menentu.

Sebelum subuh kami di KLIA

Menaiki pesawat kapal terbang bukan lah suatu yang ganjil bagi rombongan kami. Semua kami pernah menaiki nya. Namun proses menaiki pesawat adalah sesuatu yang sangat mengujakan. Ia tidak seperti menaiki kenderaan darat. Kita terpaksa melalui beberapa pos kawalan keselamat bermula dari pendaftaran bagasi, kemudian melalui kawalan keselamat dan pagi itu saya diminta untuk menanggalkan tali pinggang yang dipakai..nasib baik seluar tidak terlondeh dengan arahan pengawal keselamat wanita...saya geram juga lantas saya bertanya ..Kasut tak nak buka ke..dengan selamba dia menjawab tanpa memandang saya "tak perlu"..tak pernah lah pulak dalam sejarah penerbangan domestik saya diarahkan untuk membuka tali pinggang...kena  sekali ketika penerbangan pulang dari mekah dahulu di Jedah. Namun segala nya berjalan lancar..hanya saya sorang sahaja yang diperiksa agak rapi...

Kami terus berjalan menuju ke balai berlepas..A11..ia terletak dihujung anjung berlepas. Boleh tahan juga jarak nya nasib baik ada eskelator dapat juga mengurangkan keletihan berjalan terutama kak ti dan kang miskiran sambil berkata " macam ni rupa nya dalam air port ni..kalau tak naik kapalterbang tak boleh sampai kita dibawah ni" sambil melintasi deretan kedai bebas cukai dikiri kanan perjalanan kami menuju balai berlepas.Masing masing menunjukkan wajah yang ceria meskipun seminggu sebelum itu kak ti dikabarkan demam sehingga masuk drip 3 botol di pusat kesihatan Cini.

7.15 pagi kami sudah memasuki pesawat dan berada di tempat duduk masing-masing mengikut nombor kerusi yang diberi ketika cek in secara on line dua hari sebelum keberangkatan. Mudah sangat mudah menggunakan teknologi terkini. Segala nya boleh dilakukan dirumah tanpa perlu berbaris dan berada dikaunter lapangan terbang untuk pendaftaran masuk seperti dahulu. Cuaca pagi itu sangat baik dan cerah. Penerbangan kami lancar dan selesa hanya sekali sekala terasa gegaran apabila melangar gumpalan awan yang tebal. Hampir 1 jam penerbangan kami disajikan sarapan pagi -nasi lemak dan minuman ringan. Kami bersarapan diketinggian lebih dari 20 ribu kaki dari paras laut..

Akhir nya dapat juga sarapan dalam flight..huhu

Nasi Lemak kapal terbang
Selepas makan penerbangan masih lama... apa lagi ..tidur dan sesi bergambarlah para ahli rombongan

Ana menjadual kan percutian ini. Setiba nya di Kota Kinabalu kami akan terus ke kundasang. Di sana saorang bekas murid ana di Beaufort dulu sudah menempahkan sebuah home stay di Kundasang. Beliau juga mencarikan kereta termasuk driver nya sekali. Makan malam telah dijemput rombongan kami ke rumah nya. Alhamdulillah.
Lapangan Terbang Kota Kinabalu kami mendarat selepas 2 jam 30 minit penerbangan dari KLIA.

Sambungan nya dibahagian kedua....