Tuesday, May 29, 2012

CUACA YANG PANAS

Assalamualaikum semoga semua dirahmati ALLAH.
Sejak seminggu yang lalu cuaca ditempat kita disebelah siang sangat panas. Bahang nya terasa hingga membawa ke malam hari. Keadaan ini membuatkan kita berasa sangat tidak selesa. Samada diwaktu siang mahupun  malam.

Panas seperti ini banyak memberi kebaikan kepada tumbuh-tumbuhan dan tanaman yang ada dimuka bumi ini. Samada yang ditanam oleh para petani untuk keperluan kehidupan kita mahupun yang tumbuh sendiri. Semua benda yang hidup amat memerlukan nya.

Namun ada yang lebih panas dari apa yang kita rasai didunia ini. Misal nya, Dari Abu Hurairah r.a. Nabi SAW menyatakan: “Kepanasan api kamu yang digunakan oleh anak Adam di dunia ini hanyalah sepertujuh puluh kepanasan api Neraka Jahanam”.

Sahabat-sahabat Baginda berkata:  “Demi Allah!  Sesungguhnya sekadar itu pun cukuplah untuk menyeksa. ” Baginda SAW menerangkan: “Meskipun demikian, kepanasan Neraka jahanam ditambah melebihi kepanasan api dunia sebanyak enam puluh sembilan bahagian yang tiap-tiap satunya seperti kepanasan api dunia ini”. Hadis ini direkodkan oleh Bukhari, Muslim dan Tirmizi.

Kita sentiasa merungut, Kepanasan yang Allah berikan kepada kita ini pun sering kali kita rungutkan walhal ia nya berpuluh kali lebih sejuk jika dibandingkan dengan kepanasan api neraka jahanam. Didunia ini kita masih boleh mengunakan penghawa dingin untuk menyejukkan badan..tetapi di akhirat kelak apakah mampu kita sejukkan badan dengan amalan yang kita bawa bersama.  Wallohualam..
sekadar renungan dimusim panas...

Jam 1tengahari - Kyoto Japan -April 2012



3 comments:

Infinitesane 2.0 said...

Um...Sorry menyemak lagi, tapi just nak promote blog baru, Infinitesane:Revamp version. yang digelar Infinitesane Daily. Ini entri untuk hari ini. Keyword dia; "Now I Know"

http://infinitesane-daily.blogspot.com/2012/05/how-infinitesane-daily-changed-my-life.html

MG said...

Nice blog and very up to date. Congratulation...

Infinitesane 2.0 said...

Thank you...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification