Sunday, December 20, 2009

1413 Hijrah.

18 hb disember 2009, bersamaan juma'at- hari mulia utk beraleh tahun. hijrah 1431. penutup 1430 kelmarin dikunci dgn doa akhir tahun. aku sempat membacanya 2 kali. sekali dipejabat sebalum balik dan sekali lagi di trafic light kapar. hampir-hampir maghrib memang aku selalu di situ. doa itu adalah doa memohon keampunan kerana salah yg kita lakukan sepanjang tahun lepas. selepas maghrib, kita buka pintu tahun baru dengan doa awal tahun. kita panjatkan pemeliharaan dan mohon kebaikan dilimpahkan sepanjang tahun ini. aku sedar ramai tidak membacanya. sangking sebok atau tidak ambil kesah.

syariat Islam telah lebih 1,400 thun. syariat Nabi Isa bertahan 500 tahun lebih kurang lalu umatnya meminda-minda hingga syariat asal tercemar. lalu Islam menggantikan.aku akan berdoa agar semangat/ spirit keislaman tidak meninggalkan malah makin menguat pada jiwa setiap ahli keluarga ini; walau dimana mereka berada sejauh USA atau sabah.. bah.

sewajarnya tahun beraleh, azam kita juga diperbaharui. banyak perkara positif boleh diambil sebagai azam tahun baharu. kepada pelajar, berazamlah untuk membuat pencapaian yg terbaik. pada yg sukar bangun pagi berazamlah utk berubah dan jadikan subuh sebagai pembuka hari, bukan subuh gajah. mereka yang akan balik 'u' berazamlah utk dapat anugrah dekan. banyak faedah kalau ianya kau capai. boleh sambung ketahap lebih tinggi. dalam keluarga ini masih belum ada Phd. bukan pingat hasud dengki. bagaimanapun kita telah ada enginear dan akauntant. siapakah bakal doktor?

mereka yg telah tamat belajar berazamlah utk menjadi pekerja kelas pertama. ramai yg baru bekerja tapi motivasi, nol! aku turut menghadapinya. pegawai muda yg angkuh dan berasa pandai dalam era maya ini. hargailah kerja kerana kini kerja sukar diperolehi terutama dalam bidang kita. percayalah apa yg kita pelajari di'u akan tidak berguna dalam pekerjaan. yg dapat kau gunakan adalah keyakinan diri dan pengalaman menyediakan tesis dimana kau tak tidur malam serta tension menghadapi pepereksaan akhir tahun. ianya akan sangat berguna apabila kau diarah menyediakan kertas kerja oleh bos mu kelak.

ibu-ibu muda berazamlah utk mendidik anak-anak dgn cara terbaik. fitri ku lihat kurang tangisnya, kau memang mengamankan ayahibumu. tetapi adam & co jeritnya bertingkah. sekampong bisa gamat. ibumu juga gawat. suria anakmu sudah 4. tentu ada no.3, berlainkah dengan saudaranya? tapi kau telah lali dengan kerenah anak-anak. kau akan matang dengan sendirinya. ingatanku hanya satu. kau perlu sensitif, anak-anak cepat berubah dan setiap perubahan harus dipastikan pada landasan yg betul. mengurus anak bukan sukar, tapi kau perlu sabar. anak sebenarnya mengikut ibubapa. kitalah idola mereka, kitalah fokus mereka. berikan tauladan yg baik. sentiasalah nasihati mereka, tetapi dengan cara berbeza kerana setiap anak ada pembawaan sendiri.

pengantin baru apakah azam kalian.

tengahmalam semalam aku dapat masage nuri. beliau sedang transit di bahrain. kau tahu pukul berapa disana? 7.20 mlm. 5 jam kebelakang. petang tadi dia beritahu baru balik subuh di Masjidilharam. aduh.. nadanya sangat syahdu. ditempat yg sangat suci itu, kita tidak berupaya membuka minda jahat dan nakal kita. aku yg suka mengusik kalian, pasti akan menulis secara tulus disana. tapi takdirku belum sampai. Insyallah nuri akan mendoakan kita di multazam. tempat yg sangat mustajab doanya.

kepada mereka yg masih ghairah mengejar dunia, aku nasihatkan kejarlah dgn sepenuh dayamu. syarikatmu masih baru dan muda. carilah kerja sebanyak mungkin. kau perlu memperelok profail syarikat dgn pengalaman kerja. tetapi jangan lupa cari ilmu. mengurus perniagaan bukan mudah. setiap pelaburan pastikan pulangannya. setiap RM yg kau belanja wajar kembalinya lebih dari itu. 2 x RM. peniaga selalunya orang yg bodo-bodo sikit. oleh itu gunakan orang yg pandai. umpamanya yg ada BBA. mintalah bantuan bagi memahami kewangan dan kosting. saudaraku yg pandai itu bila buat niaga masih jatuh/bangun. rekaan baru yg diciptanya sehingga mendapat pengiktirafan antarabangsa tidak pun diimplimentasikan. katanya lebeh biasa yg tradisional. dia semacam dgn leanardo da vincci banyak mencipta tapi tak digunakan.

saudara-saudara senior kita, apa azam wak. telah ku katakan semakin tua kita, semakin kecil dunia ini dan semakin burok. kerana kami tahu suatu waktu kita akan berpisah dengannya. kesayuan itu membuat dunia ini semakin kabur dan tidak kita sayangi. seperti kekasih yg membenci, biarlah kita lupakan.

aku tahu kepada sebahagian orang, tahun yg telah berlalu itu telah menghulurkan sembilu yang menghiris hati dan perasaan. perasaan adalah cahaya. sekali cahaya terobek bayangnya pasti terlihat walau bagaimana kau cuba menyembunyikan. bagaimana pun ketahuilah bahawa cahaya hanya bisa dirawat oleh cahaya. dari itu dekatilah cahaya agar cahaya yg luka itu bisa disembuhkan.

berbagai cadangan telah ku lontarkan buat azam kalian pada tahun ini. tidakkah ada yg ingin bertanya mengenai azamku. aku pun punya azam tetapi tak akan ku nyatakan. biarlah ianya menjadi ingatan ku semata. seringkali apa yg kita azamkan pada awal tahun tidak dapat kita laksanakan. ini menunjukkan betapa lemahnya kita.perkara ini perlu kita perbaiki. tetapi pastinya setiap tahun kita akan berubah dan pengalaman kita akan bertambah. dapat memenafaatkan pengalaman juga satu pencapaian yg membanggakan kerana didalamnya ada ilmu yg disembunyikan. berazamlah utk menambah ilmu dan pengetahuan dalam apa bidang sekalipun.

semuga Maal-hijrah ini akan memberi kebaikan kepada semua ahli keluarga sakijansaamah. wassalam.

salam hijrah.
klg.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification